Sinustako bisnesvaikuttaja?

Kolumnit

Maria Ohisalo: Hyvinvointivaltion seuraava suuri askel

Suomi on ollut yhteiskuntana menestystarina köyhästä alikehittyneestä maasta vauraaksi hyvinvointivaltioksi. Menestyksen ytimessä on ollut se, että jokainen on pysynyt samassa veneessä. Hyvinvointivaltio on kautta historiansa tuottanut korkean osaamisen työntekijöitä yrityksille.

Lue lisää

Olli Rehn: Kestävän tulevaisuuden rahoittaminen

Viime vuosina rahoitusmarkkinat ovat heränneet ilmastonmuutoksen tuomiin uusiin tulevaisuuden näkymiin. Toki edelläkävijät ovat puhuneet vastuullisuudesta sijoituksissaan, mutta viimeistään Pariisin sopimuksen myötä ilmaston huomioimisesta on tulossa valtavirtaa.

Lue lisää

Pääkirjoitus: Arvot ovat ytimessä

Yrityksessä on kulttuuri silloinkin, kun sitä ei ole sanoitettu tai sitä ei tietoisesti johdeta. Kulttuuria ohjaavat arvot, ne peruspilarit, jotka ovat jokaisen teon ja päätöksen taustalla.

Lue lisää

Jasmine Jussila: Miljoona renkaanpotkijaa

Myyjä on yritysjohdon suosikki. Hän tuo taloon kassavirtaa, muut funktiot ovat karkeasti ottaen myynnin tukea. Helppohan myyjän on henkseleitä paukutella, kun markkinointi on ensin kovalla työllä ohjannut asiakkaat myyjän luo.

Lue lisää

Pääkirjoitus: Muutoksen tuoksu

Suomen yrityselämässä on liikehdintää ja ilmassa leijailee muutoksen tuoksu. Siinä on uudenlainen aromi. Perinteisetkin toimialat ovat, osin lainsäädännön ja osin markkinoiden painostamana, siirtäneet katseensa voimakkaasti tulevaisuuteen.

Lue lisää

Panu Luukka: Vain vahvalla kulttuurilla voit voittaa

Kuvittele yritys, joka kehottaa tilaamaan uutiskirjeensä ”Because, why the fuck not?”, saatesanoilla. Tai joka myy muovista esiliinaa saatetekstillä: ”Nyt kaikki oman elämän kokki kolmoset, sarjamurhaajat ja eritteiden kanssa puljaavat huomio!” Tai jonka arvona on: Hyvien puolella.

Lue lisää

Carl Haglund: Julkinen sektori tarvitsee aitoa muutosjohtamista

  Viimeiset 7 vuotta Suomi on ottanut lainaa rahoittaakseen alijäämää. Alijäämä johtuu veropohjan pettämisestä, sekä vaikeuksista hallita julkisia menoja. Suomi on rakennekriisissä, ei pelkästään suhdannekriisissä. Velkaantumisen kierre on taitettava ja julkisen sektorin on sopeuduttava realiteetteihin. Tasapainottaakseen julkista taloutta päättäjät voivat määrätietoisesti toimia järkevällä veropolitiikalla, edistämällä työmarkkinauudistuksia ja karsimalla turhaa sääntelyä. Tulevalla vaalikaudella tarvitaan kuitenkin myös…

Lue lisää

Roope Heinilä: Työntekijälähettilyys antaa työntekijöille äänen

Sosiaalinen media on mullistanut yritysviestintää ja muuttanut painopisteen viestien kontrolloinnista pyrkimykseen vaikuttaa viestien vastaanottajiin. Työntekijälähettilyyden perusidea on, että yrityksillä ei ole enää varaa viestiä yksisuuntaisesti vaan yrityksen ja työntekijöiden pitää osallistua keskusteluun, jos yritys haluaa pysyä relevanttina. Työntekijöiden rooli tässä uudentyyppisessä viestinnässä korostuu entisestään, kun yritykset ymmärtävät, että parhaat puolestapuhujat löytyvät talon sisältä. Työntekijöiltä tuleva…

Lue lisää