vaikuttajamarkkinointi
Jasmine Jussila on Presser Oy:n toimitusjohtaja. Kuva: Sini Suomi/Presser Oy

SEO ei ole rakettitiedettä – vinkit aloittelijalle

Verkko on pullollaan arvokasta sisältöä, joka jää huonomman, mutta teknisesti paremmin optimoidun jalkoihin. Listasimme helpot niksit, joilla pääset hakukoneoptimoinnissa (SEO) alkuun ja tuot sivuillesi lisää liikennettä – ihan ilmaiseksi!

Kun sinulla on hyppysissäsi timanttista sisältöä, voit parantaa sen löydettävyyttä pienillä nikseillä – myös ilman konsulttiapua tai maksullisia kampanjoita. SEO ei ole rakettitiedettä eikä hakukoneoptimoinnista tarvitse seurata tähtitieteellistä hintalappua. Sisältötrendien jatkuva seuranta ja inboudia tuovien hakusanojen analysointi on kuitenkin työlästä. Ei ihme, että SEO-toimistoilla riittää töitä. Ohessa 5 helppoa vinkkiä, joilla pääset alkuun omin voimin!

1. Avainsanalla on väliä

Sisällytä tekstisi tärkein sanapari tai virke ainakin otsikkoon, mutta myös tasaisesti muualle tekstiin (ingressiin, leipätekstiin ja kuvan alt text -osioon). Käytä aidosti relevanttia avainsanaa, joka kuvastaa sisältöäsi.

2. Nimeä kuvat

Moni unohtaa, että hakukoneissa on myös kuvahaku. Jos kuvasi on nimetty IMG1726 se ei sijoitu hakukoneiden kuvahaussa kovinkaan korkealle oikeassa asiayhteydessä. Muistathan siis nimetä myös sisällöissä käyttämäsi kuvat asianmukaisesti. Kuvateksti ei riitä.

3. Tähtää noin 300 sanaan 

Hyvät verkkosisällöt ovat usein lyhyitä ja napakoita. Mutta tiesitkö, että alle 300 sanan tekstit saavat huonomman SEO-pisteytyksen? Tähtää siis noin 300 sanaan, selkeään kappalejakoon ja väliotsikointiin.

4. Linkitä 

Linkitä sisältösi ainakin yhteen ulkoiseen lähteeseen sekä muualle sivustollesi. Kyllä, siis myös pois omilta sivuiltasi, käyttämiisi lähteisiin tai edes omaan Linkedin-profiiliisi. Samaan aikaan, mitä enemmän linkityksiä ulkoisista lähteistä on omiin sisältöihisi, oma SEO-pisteytyksesi nousee. Tätä ei monikaan tule ajatelleeksi. Mitä kiinnostavampi sisältö, sitä enemmän saat siihen myös ulkopuolisia viittauksia.

5. Tarkista metakuvaus 

Hakukoneissa otsikon lisäksi näkyy lyhyt johdanto sisältöön. Jos et ole erikseen kirjoittanut tätä metakuvausta (meta description), se napataan automaattisesti sisältösi ensimmäisestä kappaleesta. Aina ensimmäinen kappale ei kuitenkaan ole se kuvaavin. Optimaalinen metakuvaus on max.150 merkkiä välilyönteineen.

Ajattomia sisältöjä voit muokata ja julkaista uudelleen vielä vuosienkin päästä. Voit lisätä uusia avainsanoja ja linkityksiä aikaisempiin teksteihin. Näin sivustosi pysyy ajantasaisena ja kiinnostavana. Muistathan, että mikään yksittäinen toimenpide ei ole oikotie onneen. Parhaat tulokset saat, kun boostaat hakukoneoptimoituja sisältöjä maksetuilla kampanjoilla monikanavaisesti.


Kaipaatko sinä kumppania huolehtimaan sisältösi säännöllisyydestä, tavoitteellisuudesta ja ammattimaisuudesta? Me voimme olla sinunkin sisältökumppanisi. Lue lisää palveluistamme.

Liittyvät artikkelit