Hyvinvointi lähtee hyvästä olosta omassa kehossa

Kipu on selkeä mittari, joka usein saa hälytyskellot soimaan, mutta kehon viestit voivat olla hienovaraisempiakin.

Kirjoittaja, Sonja Toivola, on äitiysfysioterapeutti ja lantionpohjan fysioterapeutti, imetysohjaaja, International Ballet Barre Fitness Association -ohjaaja

FemiHealth Oy, Kauppiaankatu 2, 00160 Helsinki


Hyvinvoinnista puhutaan ehkä tänä päivänä enemmän kuin koskaan. Silti se on asia, jota moni tavoittelee tietämättä edes, mitä se oikeasti on. Väitän, ettei hyvinvointia voi mitata ainakaan pelkästään numeroissa tai saavutetuissa tavoitteissa, kuten palkkatilin suuruudessa, juostuissa kilometrimäärissä, rasvaprosentissa tai Instagram-seuraajien määrässä. Haluaisin sinun pysähtyvän miettimään paria kysymystä, ja omaa hyvinvointiasi: Miltä kehossani ja mielessäni tänään tuntuu? Puhutko itsellesi, kuten puhuisit parhaalle ystävällesi?

Kehon viestit ja tuntemukset

Kehomme on viisas, monimutkainen ja -tahoinen kokonaisuus. Se viestii meille usein tarpeitaan, mikäli kuuntelemme sitä. Kipu on selkeä mittari, joka usein saa hälytyskellot soimaan, mutta viestit voivat olla hienovaraisempiakin. Jatkuva väsymys voi kertoa tarpeesta kiinnittää huomiota riittävän ja laadukkaan unen saannin lisäksi esimerkiksi ruokavalioasioihin. Jatkuva kiire ja stressi kuluttavat mieltä, ja tekevät kaikesta oppimisesta ja muistamisesta vaikeampaa. Vanha zen buddhalainen sananlasku sanoo, että ”Jokaisen olisi hyvä meditoida 20 minuuttia joka päivä, paitsi jos on erityisen kiire. Silloin riittää tunti.” Tässä on hyvinkin paljon ideaa, sillä mitä enemmän päivät ja viikot koostuvat to do-listoista ja suorittamisesta, sitä enemmän keho ja mieli tarvitsevat myös palauttavaa ja rentouttavaa tekemistä ja tekemättömyyttä. Kaikkien ei tarvitse meditoida, mutta on hyvä miettiä omia palautumiskeinoja, millä saavuttaa rauhallinen ja levollinen olo kokonaisvaltaisesti.

Miten puhuttelet itseäsi?

Jos ystäväsi käy läpi vastoinkäymisen esimerkiksi työ- tai rakkauselämässä, vastaatko hänelle, että hän ansaitsikin sen, vai mietittekö ratkaisuja yhdessä eteenpäin? Toivottavasti toimit jälkimmäisen tavoin sekä ystäväsi kanssa, että omalla kohdallasi. Miten puhuttelemme itseämme kertoo paljon siitä, kuinka hoidamme pitkäaikaisinta suhdettamme elämässä – me, myself & I. Oletko itse itsesi suurin vihollinen vai lempeä ja kannustava ystävä?

”Jatkuva kiire ja stressi kuluttavat mieltä, ja tekevät kaikesta oppimisesta ja muistamisesta vaikeampaa.”

Liittyvät artikkelit