Tiina Hildén
Henkilöstöjohtaja Tiina Hildén uskoo jatkuvaan viestintään myös epätietoisuudessa.

Tiina Hildén: Vahva yrityskulttuuri kantaa hedelmää poikkeusaikana

Millaista on korona-arki suoramyyntiyhtiössä, jonka strateginen keihäänkärki rakentuu kulttuuriin ja ihmisiin panostamisesta? Hiltin henkilöstöjohtaja Tiina Hildén uskoo jatkuvaan viestintään myös epätietoisuudessa.

Millaista on Covid-19 arki suoramyyntiliiketoimintaan perustuvassa kansainvälisen yrityksen paikallisessa myyntiyhtiössä? Yhtiössä, jossa sisään tuleva raha ei ole mediapanostuksien tulosta vähimmässäkään määrin. Yhtiössä, joka on yli 30 vuoden ajan rakentanut systemaattisesti kulttuuriin ja ihmisiin panostamisesta strategista keihäänkärkeä?

Yksi suoramyyntiorganisaation tuloksellisuuden kulmakivistä on systemaattinen työskentely ja työskentelyn seuranta. Kun vaihdoimme yhden yön yli työskentelytapamme fyysisestä asiakaskontaktoinnissa siihen, että tapaammekin asiakkaita digitaalisissa ympäristössä, mietin todella, miten systemaattinen työskentelymme taipuu tilanteeseen, jossa asiakaskontaktoinnin ohessa rakennetaan hyönteishotelleja, tehdään kinkkukiusausta, vaihdetaan Pipsa Possu -videota joksikin muuksi ja varmistellaan riskiryhmäläisten kotona pysyminen. Työ on jo psyykkisesti kuormittavaa itsessään ja nyt lisäisimme siihen vielä aivan uuden kulmakertoimen. Olisiko edes realistista vaatia samanlaista suoritusta? Miten henkilöstömme jaksaisi?

Luottamuksen ilmapiiri ja jatkuva viestintä

Me Hiltillä päätimme valita luottamuksen tien. Me päätimme, että luotamme siihen, että jokainen organisaatiomme jäsen osaa kantaa vastuunsa omasta työstään ja tekee varmasti parhaansa niissä olosuhteissa, jotka olivat käsillä. Jos päivällä ei pysty kahden alta kouluikäisen kanssa tekemään hehkeää esitystä pölynpoistosta asiakkaalle Teamsissa, voi varmasti ainakin päivittää asiakastietoja ajan tasalle. Sähköpostikyselyissä eivät kaiu lasten äänet, ja niitä voi tehdä, kun jälkikasvu on taintunut yöunulle. Vaihtoehtoisesti voi myös kehittää omaa osaamistaan tekemällä sähköisessä oppimisportaalissamme oppimistehtäviä tai katsoa joka päivä klo 14.00 lähetettyjä myyntiin liittyviä webinaareja nauhoituksina. Vastuu on työntekijällä.

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Olemme nöyränä ottaneet lakin päästämme, kun olemme katselleet päivittäisiä tuloksiamme. Niistä on nähtävissä selvästi muutama asia. Ensinnäkin tietysti se, että tänäkin vuonna kevät on tuonut rakennuksille sekä ammattilaiset että hanslankarit, mikä on koko alan kannalta hyvä asia. Toisekseen sen, että tiimimme on osoittanut olevansa kaiken annetun luottamuksen arvoinen ja tehnyt loistavaa myynnillistä työtä haastavissa olosuhteissa. Kolmanneksi, hyvän näkeminen ja vahvistaminen organisaatiossa säännöllisellä, normaalista tihentyneellä viestinnällä vahvistaa positiivista kierrettä ja lisää erinomaisia tuloksia. 

”Meillä ei ole aina ollut vastauksia kaikkeen. Olemme olleet epätietoisuuden edessä yhdessä.”

Olemme pyrkineet olemaan lähellä tiimejämme ja tarjoamaan etänäkin rakenteen työpäiville tiimikohtaisten virtuaalisten aamukahvien merkeissä ja toisaalta kokoontuneet samalla kokoonpanolla myös iltapäivisin iloitsemaan päivän onnistumisista. Toimitusjohtajamme on koko henkilöstömme saatavilla viikottain avoimen tunnin merkeissä Teamsissa. Tuntien aikana emme ole tarjoilleet viimeisen päälle viilattua Powerpoint-esitystä vaan mahdollistaneet aidon läsnäolon ja varautuneet vastaanottamaan kysymyksiä mieltä askarruttavista asioista. Eikä meillä ole ollut aina vastauksia kaikkeen. Olemme olleet epätietoisuuden edessä yhdessä. Viikon varrella olemme päivittäneet tilanteen johdosta tehtyjä päätöksiä kirjallisella tiedotteella siltä varalta, että viesti ei ole normaaleissa yhteyksissä kulkenut perille.

Etätyömoodissa vielä pitkään

Jos meillä joskus menneisyydessä onkin ollut aikoja, jolloin olemme viestineet, että vieläkin ahkerammin voisi asiakaskäyntejä tehdä, ei tänä keväänä ole asiakasviisiitille tarvinnut erityisemmin kannustaa. Meistä kenelle tahansa vierailu työpäivän aikana missä tahansa pitemmällä kuin omassa keittiössä tai postilaatikolla tuntuu kieltämättä houkuttelevalta. Myyntihenkilöstölle erityisesti, markkina on selvästi olemassa. Mutta onpa tänä poikkeuskeväänä johtoryhmämme keskusteluissa kuultu lause: Nyt ei ole oikea aika lähteä asiakaskäynnille. Tämän harvinaisen lauseen nauhoitusta toivottiin joidenkin osallistujien toimesta.

Myyntilukuja tärkeämpää meille on, että työntekijämme ovat turvassa ja terveinä. Tästä syystä Hilti Suomi tullee ulos etätyömoodista myöhemmin kuin verrokkiyritykset ja harkitsee pidemmän tähtäimen investointia työntekijöiden etätyövälineistöön mahdollistaakseen monimuotoisen tehokkaan ja turvallisen työskentelyn myös jatkossa.


Kirjoittaja, Tiina Hildén, on Hilti Suomen henkilöstöjohtaja. Hilti tarjoaa palveluita, ohjelmistoja ja tuotteita rakennusalan ammattilaisille suunnitteluun, työmaalle, koulutuksiin, testauksiin ja konsultointiin.


Lue lisää aiheesta yrityskulttuuri.

Liittyvät artikkelit