julkisuus Tuomas Enbuske

Tuomas Enbuske: Vahvasta julkisuuskuvasta on pelkkää hyötyä

Millainen on vaikuttava henkilöbrändi ja kenen kannattaa panostaa mielipidevaikuttamiseen? Kysyimme yhdeltä Suomen seuratuimmista mediapersoonista.

Tuomas Enbuske on suomalainen juontaja, toimittaja ja kolumnisti. Uransa hän aloitti radiotoimittajana ja tuli suuren yleisön tietoisuuteen Hyppönen-Enbuske Experience -televisio-ohjelman myötä.

Millainen merkitys sosiaalisella medialla on vahvan henkilöbrändin kehittämisessä? Mitä muita foorumeita hyödynnät omassa viestinnässäsi? 

Sosiaalinen media on erittäin tärkeä väline. Jaan siellä Iltalehden kolumnini ja MTV3:n talk show’ni. Mutta oleellista on, etten vain jaa, vaan myös keskustelen ja vastaan kritiikkiin. Ja tärkeää antaa myös jotain extraa ja ”ilmaista” itsestään, eikä jakaa vain työjuttuja.  Mutta rajaan tarkasti mistä yksityisasioista puhun. 

Millainen on vaikuttava henkilöbrändi? Kenellä on mielestäsi vaikuttava, lisäarvoa tuova henkilöbrändi?

Ristiriitainen. Sellainen, joka ei vain ole poseeraava kiiltokuva. Mielenkiintoinen tyyppi on sellainen, jonka voi kuvitella panemassa. Se tarkoittaa, että tyypissä on jotain seksuaalienergiaa. Kauko Röyhkä, Jyrki Lehtola, Anna Kontula, Jörn Donner, Leif Salmen, Nalle Wahlroos, Lenita Airisto, Elina Lepomäki, Paula Vesala, Mikael Jungner, Juhana Vartiainen, Li Andersson, Anne Kukkohovi. Näin suomalaista.

Oletko määrittänyt itsellesi kohderyhmän, johon pyrit näkemyksilläsi vaikuttamaan?

En. Tiedän, että se olisi järkevää. Mutta jotenkin en vain kykene sellaiseen laskelmointiin.

Moni arastelee julkisuuden mukanaan tuomaan kritiikkiä. Mikä on vinkkisi palautemyrskyyn?

Sillä ei ole minulle mitään merkitystä. Ei myönteisellä eikä kielteisellä palautteella. Koska molemmat johtavat ulkoa ohjautumiseen. Siis myös kehut. Tähän on auttanut siedätys. Kun on tarpeeksi haukuttu, ei sitä enää muista miettiä. Myös testosteroni auttaa. Siksi naiset miettivät liikaa tuollaisia.

Kenen kannattaa panostaa omaan henkilöbrändiin? Onko henkilöbrändi vain yrittäjien ja toimitusjohtajien juttu?

Sen ketä huvittaa. Sen kuka haluaa tehdä esilläololla bisnestä. Totta kai kolumnistin, talk show -juontajan, puhujan, kirjailijan, muusikon kannattaa olla mielenkiintoinen.

Miten itse hyödyt vahvasta julkisuuskuvastasi? Onko siitä ollut haittaa?

Pelkkää hyötyä. Jos se alkaa haitata, voi aina olla hiljaa. Ihmiset kyllä unohtavat todella pian.


Lue myös: Jasmine Jussila: Vaikuttajamarkkinointi on muutakin kuin bloggausta.

Liittyvät artikkelit