Elisa Rautasalo: Irtaudu organisaatiolähtöisestä sisällöstä ja keskity arvontuottoon

Printtimainonta ei ole kuollut, se on muuttanut muotoaan. Perinteiset markkinointikeinot ovat murentuneet ja yritykset saavat vapaasti kasata sen palasista itselleen sopivan paletin.

Loistavakaan tuote tai palvelu ei myy ilman oikeassa kanavassa tarjoiltua kohdennettua ja kohderyhmän tarpeiden pohjalta rakennettua sisältöä. Printissä julkaistavan natiivimainonnan tehot tulevat esiin usein vasta pitkäjänteisen tekemisen jälkeen ja tämä on hyvä huomioida tavoitteita ja mittareita asettaessa. Tehokkuus perustuu natiivimainonnan kykyyn sitouttaa nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita tuottamalla lisäarvoa heille, ilman mainonnan räväkkää kaupallista-tyyliä.

Kuten kaikessa tuloksekkaassa markkinoinnissa, suunnittelu on onnistumisen resepti myös printissä. Kaikkia kohderyhmiä ei ole mahdollista vakuuttaa samalla viestillä. On erityisen tärkeää miettiä, ketä halutaan tavoittaa ja mitä lisäarvoa voimme juuri heille tuoda?

Johdattamalla lukijat sisällöllisen artikkelin kautta liiketoiminnan ytimeen jätät muistijäljen, joka voi olla ratkaiseva ostopäätöstä tehtäessä. Laadukas toimittajan tuottama sisältö herättää kiinnostusta ja erottaa toimintasi kohinasta. Lehdistä saatavaa lukukokemusta pidetään mieluisana ja painettuun sanaan luotetaan edelleen. Kiinnostavat julkaisut säästetään, niitä luetaan keskittyneesti ja niiden pariin palataan mieluusti uudelleen.

Nykyajan kuluttajat tarvitsevat informatiivista, tunteita ja ajatuksia herättävää sisältöä, jonka he kokevat itselleen arvokkaana ja hyödyllisenä. 80/20-sääntöä voidaan peilata myös onnistuneeseen sisällöntuotantoon: 80% lukijaa ohjailevaa ja arvoa tuottavaa sisältöä, 20% tuote/palvelu- tai organisaatiopuhetta. Tarjoamalla hyödyllistä tietoa asiakkuuden eri vaiheissa kasvatat kysyntää, vahvistat positiivista brändikuvaa ja valloitat markkinoita profiloitumalla toimialanne suunnannäyttäjänä.

Kirjoittaja Elisa Rautasalo työskentelee Presser Oy:ssä myynnin ja tuotannon asiantuntijana. Vahvistamme yrityksesi vaikuttajamainetta bisnesmedioissa. Kysy lisää miten voimme tehostaa arvonluontia viestinnän keinoin. 

Liittyvät artikkelit