”Tätä touhua katsotaan pitkällä tähtäimellä”, toteavat vientijohtaja Jason Thomas (vas.) ja toimitusjohtaja Jukka Mäki-Lahna. Kuva: Ilkka Pernu/Presser Oy

Voimakas kasvu haetaan ulkomailta

Tiivistealan yritys aikoo hankkia pian puolet liikevaihdosta ulkomailta. Se ei tapahdu panostamalla massatuotantoon, vaan laatuun.

Teksti & kuva: Ilkka Pernu

Sastamalassa, FinnProfilesin pihalla kaivurin kauha kolahtelee tämän tästä maahan. Käynnissä on mittava laajennusurakka: noin 6000 neliömetrin tehdas saa 2000 neliötä lisätilaa.

30-vuoden ikäisellä tiivistealan perheyrityksellä menee nyt paremmin kuin koskaan aiemmin.

”Kaksi edellistä vuotta olemme tehneet historiamme kovinta liikevaihtoa”, yrityksen toimitusjohtaja Jukka Mäki-Lahna kertoo.

Viidessä vuodessa puolet liikevaihdosta ulkomailta

FinnProfiles valmistaa erilaisia tiivisteratkaisuja muun muassa rakennusteollisuudelle, ikkuna- ja ovitehtaille sekä linja-autojen ja junien valmistajille. ”Kotimaassa on vakaa tilanne, vaikka tulevaisuudessa ei ole luvassa yhtä nopeaa kasvua kuin aiemmin”, Mäki-Lahna sanoo.

Yhtiö onkin viime vuosina pyrkinyt voimakkaasti ulkomaille. Tällä hetkellä liikevaihdosta 30 prosenttia tulee suoraan viennistä.

”Viiden vuoden aikana tavoitteena on kasvattaa viennin osuus 50 prosenttiin”, Mäki-Lahna ennustaa.

50 ihmistä työllistävä FinnProfiles ei pysty kilpailemaan massatuotannossa halvemman työvoimakustannusten maiden kanssa, joten yritys on päättänyt satsata laatuun ja palveluun. Tärkeä osa vientistrategiaa on ollut hankkia tuotteille kaikki eri maissa vaadittavat palohyväksynnät. Se on todellinen kilpailuetu, sillä millään muulla maailman kumi- ja silikonivalmistajalla ei niitä ole.

Kiristyneet standardit korostuvat erityisesti meri- ja raideteollisuudessa, joissa Mäki-Lahnan mukaan on eniten vientipotentiaalia. Eri maissa toimivien globaalien ostajien on houkuttelevaa hankkia kaikki tiivisteratkaisut siltä firmalta, jonka tuotteilla on kaikki luvat kunnossa.

Massatuotanto on muuttunut suunnittelu– ja asiantuntijatyöksi

Pelkät sertifikaatit eivät kuitenkaan riitä.

”Teemme kaiken talon sisällä. Siten voimme vaikuttaa toimitusaikaan ja laatuun sekä nopeasti reagoida asiakkaan tarpeisiin. Se tekee hyvän vaikutuksen”, sanoo vientijohtaja Jason Thomas.
”Emme ole enää pelkkä profiilinvalmistaja, vaan enemminkin ratkaisutoimittaja, sillä yhä useammin tuotteet räätälöidään asiakkaan toiveiden mukaan.”

Yritys on profiloitunut asiantuntijaksi, joka saa tilauksia Yhdysvalloista ja Australiasta saakka.

Vienti edellyttää satoja matkapäiviä vuodessa

Vientijohtaja Thomas on joka toinen viikko ulkomailla uusien ja vanhojen asiakkaiden luona. ”Työtä on niin paljon, että voisin olla reissussa vaikka joka päivä”, hän sanoo. Syksy on erityisen kiireinen, sillä nyt järjestetään neljä isoa alan messua ympäri Eurooppaa.

Pihalla kolahteleva kaivuri kertoo yrityksen pyrkimyksestä uida vastavirtaan.
”Kun viimeksi oli lama, me laajensimme. Niin tehdään nytkin”, Mäki-Lahna hymyilee.

Liittyvät artikkelit