lobbaus euro facts
Eurofactsin Urho Blom tarjoaa tietoa ja vaikuttamismahdollisuuksia. Taustan taulu kertoo yhtiön pitkästä kokemuksesta vaikuttajaviestinnässä.

Lobbaus kuuluu demokratiaan

Lobbauksesta puhutaan paljon, mutta siitä tiedetään yleisesti vähän. Yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja viestintään erikoistunut Eurofacts on Suomen ensimmäinen lobbausyritys.

”Lobbaus on olennainen osa demokratiaa ja se on ollut sitä tosi pitkään. Se on kovaa työtä, konsultoinnin lisäksi myös proaktiivista viestintää eri sidosryhmien kesken”, sanoo Urho Blom, Eurofacts Oy:n toimitusjohtaja.

Kyse on oikeudesta tulla kuulluksi ja yhteyksien luomisesta talous- ja järjestöelämän sekä yhteiskunnan välille. Tavoitteena on varmistaa, että poliittiset päätöksentekijät ja virkamiehet saavat oleellista tietoa niiden alojen toimijoilta, joiden säännöstöä he ovat luomassa tai muuttamassa.

”Kyse on oikeudesta tulla kuulluksi.”

Yleensä lobbaus on taustavaikuttamista ja pysyy poissa julkisuudesta. Blom kertoo, että alalle mukaan alalle on oma eettinen menettelytapasäännöstö European Public Affairs Consultancies Assosiationin (EPACA) toimesta.

”Olemme sitoutuneet siihen kaikessa toiminnassamme.”

Eurofactsin syntyhistoria on mielenkiintoinen. Perustajat, toimittaja ja poliitikko Anders Blom ja EU-valtio-opin professori Esko Antola näkivät, että Suomi tulee liittymään laajenevaan EU:hun. Näin kävikin. Eurofacts oli valmiina auttamaan asiakkaitaan edunvalvonnassa, kun uutta EU-lähtöistä lainsäädäntöä sorvattiin. EU:ssa päätetään erityisesti maa- ja energiatalouksien asioista ja näiden alojen toimijat tarvitsevat jatkuvasti tietoa päätösten valmistelusta ja siitä, koska ja kenen kanssa omaa edunvalvontaa olisi paras harjoittaa. Nykyään Eurofacts vaikuttaa ja avaa ovia asiakkailleen myös EU:n ulkopuolella. Yritys kuuluu maailman neljänneksi suurimpaan viestintäryhmittymään, FleishmanHillardiin.

”Sitä myötä meillä yhdistyy paikalliseen asiantuntemukseen laaja globaali ulottuvuus”, Blom sanoo.

Ajankohtaiset lohkoketjut

Uusi ajankohtainen toimintakenttä on käynnissä oleva digimurros. Se merkitsee monella alalla sitä, että jalansija uusilla teknologioilla toteutetuilla markkinoilla on otettava nopeasti. Digimurroksen mahdollistamat uudet liiketoimintatavat ovat perinteikkään EU-asiantuntijan ajankohtaisinta palvelukenttää. Eurofacts auttaa asiakasta saamaan viimeisimmän tiedon ja tulevaisuuden näkymät digialaa koskevasta sääntelystä.

Esimerkkinä Blom mainitsee lohkoketjut, jotka finanssialalla mahdollistavat palvelut, joissa raha voi vaihtaa omistajaa suoraan, ilman pankin toimimista välikätenä.


Lue lisää aiheesta kehitys.

Liittyvät artikkelit