Kaikilla yrityksillä on työnantajamaine. Sen tiedostaminen ja työstäminen voi tarjota yrityksille merkittävää kilpailukykyä. Siksi erityisesti yritysjohdon kuuluu olla kiinnostunut yrityksen työnantajamaineesta. Pidä mielessä ainakin seuraavat 5 asiaa:
1. Ole kiinnostava työnantaja silloinkin, kun et rekrytoi
Työnhakijoiden määrän lisääminen ei ole itseisarvo. Tavoitteena on varmistaa, että oikeat osaajat ovat teillä töissä. Ota ilolla vastaan talenttien oveen koputukset myös rekrytointien ulkopuolella ja kohtele työnhakijoita arvokkaasti. Varmista, että olet jatkossakin heidän ykkösvalintansa. Kilpailtuna työpaikkana saat myös nykyiset työntekijäsi tehostamaan työskentelyään.
2. Tunnista kohderyhmät, muutkin kuin uudet työnhakijat
Sitouta työntekijöitäsi antamalla heille syitä olla ylpeitä työpaikastaan. Hyvä työnantajamaine viestii luotettavuudesta myös asiakkaille. Työstään ylpeä työntekijä palvelee asiakasta paremmin – ja voi oikeuttaa myös korkeampiin hintoihin.
3. Työntekijät ovat brändilähettiläitäsi
Työntekijät edustavat brändiäsi, halusit tai et. Kannusta työntekijöitä näkymään, oppimaan ja ilmaisemaan ajatuksiaan tehokkaammin. Ohjaa heitä ja ole heistä ylpeä. Vastalahjaksi saat sitoutuneisuutta ja aloitteellisuutta sekä roppakaupalla parempaa mainetta.
4. Valjasta HR, markkinointi ja viestintä yhteistyöhön
Työnantajamielikuva on osa kokonaisvaltaista brändinhallintaa ja viestintää. Huolehdi siitä, että työnantajamarkkinointi on totuudenmukaista, ilme yhtenäinen ja käytössä sopivimmat markkinoinnin kanavat.
5. Jaa, viesti, markkinoi
Työnantajabrändi kulkee mukanasi kaikessa tekemisessä. Ota käyttöön omat, maksetut sekä orgaaniset kanavat ja huomioi myös toimialasi ulkopuoliset kontaktit. Muistathan, että myyntipuheluihin ja tiedusteluihin vastaamatta jättäminen vaikuttaa yrityskuvaan negatiivisesti. Sidosryhmäsi on suurempi kuin saatat kuvitella.
Lisää aiheesta työntekijäkokemus.