30 vuotta AIG:llä toiminut Juhani Talvia on ollut perustamassa Suomen sivuliikkeen lisäksi yhtiöitä myös Venäjälle ja Baltiaan. Kuva: Robert Lindström/Presser Oy

Vakuutusalan kansainvälinen edelläkävijä

Kohta 30 vuotta Suomen markkinoilla ollut AIG on johtava ulkomaalainen vakuuttaja Pohjoismaissa. Yhtiö on kansainvälinen edelläkävijä vakuutustuotteiden kehittäjänä.

Juhani Talvia on AIG:n Suomen ja Pohjoismaiden alueen toimitusjohtaja. Hän on ollut perustamassa Suomen sivuliikettä ja viemässä yhtiötä niin Venäjälle kuin Baltiaankin.

”Pohjoismaissa jo 1960–1970-luvuilla aloittanut AIG oli Suomen ensimmäinen ulkomainen vakuutusyhtiö 80-luvun lopulla kilpailun vapautuessa. Kun rajat aukesivat Venäjälle, olimme ensimmäisten joukossa myös siellä. Baltiassakin aloitimme jo Neuvostoliiton aikaan”, Talvia muistelee.

Niistä ajoista nykypäivään tultaessa tarjottavat vakuutuslajit ovat monipuolistuneet ja vakuutusmäärät ovat kasvaneet selvästi.

”Suomessa 90-luvun alussa johdon vastuuvakuutusten vakuutusmäärät olivat pari kolme miljoonaa markkaa ja globaalisti 5–10 miljoonaa dollaria. Nyt puhutaan sadoista miljoonista dollareista”, Talvia kertoo alan kohtaamasta kehityksestä.

Turvaa kansainväliseen liiketoimintaan

AIG:n menestystekijöinä ovat globaalin kattavuuden tuomat edut ja innovatiivisten vakuutustuotteiden kehittäminen.

”Olemme pioneereja koko vakuutustoiminnan globaalissa kehityksessä.”

Innovatiivisesta tuoteportfoliosta löytyy esimerkiksi yrityskauppojen riskejä turvaavat vakuutukset. Nykypäivän riskienhallintaan AIG tarjoaa esimerkiksi ainutlaatuista Cyber-vakuutusta, joka sisältää perinteisen vakuutusturvan lisäksi myös IT-asiantuntijapalveluita.

”Olemme globaali edelläkävijä. Toimimme yli sadassa maassa ja kehitämme markkinoille koko ajan uusia vakuutustuotteita. Pystymme tarjoamaan monikansallisille yrityksille laadukasta palvelua kussakin kohdemaassa paikallisen maayhtiömme kautta.”

Markkinakäytännön luominen kertoo onnistumisesta

Monet yhtiön lanseeraamat vakuutustuotteet ovat päätyneet myöhemmin myös kilpailijoiden tarjontaan.

”Toimme esimerkiksi ensimmäisenä Pohjoismaihin modernin tavan vakuuttaa hallitusten ja toimitusjohtajan vastuita, mitkä kuuluvat tänä päivänä yritysvakuutusten standardeihin”, Talvia taustoittaa.

AIG:lla on vahva jalansija Pohjoismaissa kansainvälisten yritysten ja kuluttajien vakuuttamisessa. Kuluttajapuolen vakuutukset tuovat 30 prosenttia yrityksen liikevaihdosta.

”Markkina-asemamme on merkittävä tarjoamissamme vakuutuslajeissa. Kasvumme Pohjoismaissa on vahvaa ja muuta toimialaa nopeampaa. Markkinaosuutemme on merkittävä valitsemissamme vakuutuslajeissa. Käsittelemme ja korvaamme vahingot paikallisesti ympäri maailmaa, mikä takaa tehokkaan asioiden hoidon.”

”Olemme pioneereja vakuutustoiminnan globaalissa kehityksessä. Alalla tapahtuu koko ajan ja näen tulevaisuuden mielenkiintoisena, Talvia päättää.

Liittyvät artikkelit