Roope Heinilä: Työntekijälähettilyys antaa työntekijöille äänen

Sosiaalinen media on mullistanut yritysviestintää ja muuttanut painopisteen viestien kontrolloinnista pyrkimykseen vaikuttaa viestien vastaanottajiin. Työntekijälähettilyyden perusidea on, että yrityksillä ei ole enää varaa viestiä yksisuuntaisesti vaan yrityksen ja työntekijöiden pitää osallistua keskusteluun, jos yritys haluaa pysyä relevanttina. Työntekijöiden rooli tässä uudentyyppisessä viestinnässä korostuu entisestään, kun yritykset ymmärtävät, että parhaat puolestapuhujat löytyvät talon sisältä.

Työntekijöiltä tuleva viesti on tutkimusten mukaan 3 kertaa uskottavampi kuin viesti toimitusjohtajalta ja työntekijöiden verkostot keskimäärin 15 kertaa isommat kuin yrityksen seuraajamäärä sosiaalisessa mediassa. Yrityksen etu on selkeä, mutta mitä etua työntekijälähettilyydestä on työntekijälle? Tärkeimpiä etuja yksilölle ovat oman ammattibrändin parantaminen, verkostojen ylläpito ja kasvatus sekä oman työn tehokkaampi toteutus omia verkostoja hyödyntäen. Työntekijälähettilyyttä pitäisikin aina lähestyä työntekijän näkökulmasta ja pyrkiä yksinkertaisesti auttamaan työntekijöitä olemaan parempia työssään – myyjiä voi auttaa löytämään lisää kontakteja ja rekrytoijia tavoittamaan useampia ja parempia työnhakijoita. Yrityksen vastuulle jää laadukkaan sisällön tarjoaminen, sosiaalisen median koulutus tarvittaessa ja joustava alusta tukemaan työntekijöiden tekemistä.

Smarpilla olemme auttaneet yli 100 asiakasta työntekijälähettilyysohjelmien läpiviennissä ja olemmekin alamme johtava palveluntarjoaja Euroopassa. Toivomme jatkossa voivamme auttaa yhä useampia yrityksiä Suomessa ja ulkomailla kääntämään perinteisen viestintäajattelun päälaelleen ja lähestymään viestintää työntekijöiden eikä yrityksen etu edellä.

Roope Heinilä

Toimitusjohtaja, Smarp Oy

Liittyvät artikkelit