Bo Rosendahl kertoo, että suomalaiset ja muut pohjoismaalaiset ovat digitalisaation edelläkävijöitä Euroopassa. Kuva: Matti Hietala

Onnellinen työntekijä saa asiakkaan hymyilemään

Kulttuurin rakentaminen ja kehittäminen otetaan CDK Globalissa tosissaan. Autonostajan paremman asiakaskokemuksen eteen työskentelevä globaali IT-yritys uskoo coachauksen ja avoimen, kaksisuuntaisen palautteen voimaan.

Digitalisaation, teknologiakehityksen ja ostokäyttäytymisen muutokset ovat uudistaneet vauhdilla automyynnin perinteisiä käytäntöjä. Nuorempi sukupolvi ei välttämättä ole enää kiinnostunut auton ostamisesta. ”Vaihtoehtona voi olla esimerkiksi auton jakamispalvelu tai muu lyhytaikainen vuokraus, jolla ratkaistaan tarve päästä haluttuun kohteeseen”, kertoo Bo Rosendahl, CDK Globalin Pohjoismaista ja saksankielisestä alueesta vastaava pääjohtaja. Myös sähköautojen yleistymisellä on suuri vaikutus jälkimarkkinoinnin vähenemiseen bensa- tai dieselautoihin verrattuna. Asiakassuhteista on tullut entistä arvokkaampia, siksi myös autonvalmistajat pyrkivät lähemmäs asiakassuhteen omistamista.   

Suomalaisille tutumpi tuotenimi AutoMaster on vuodesta 2009 ollut osa kansainvälistä CDK Globalia, joka tarjoaa autoliikkeille avoimen IT-alustan. Se mahdollistaa laadukkaan palvelun ensimmäisestä asiakaskontaktista kauppaan, asiakkuuden ylläpitoon ja seuraavan auton ostoon. Suomessa CDK Globalin ratkaisut ovat käytössä ajoneuvojen jälleenmyyjillä ja maahantuojilla. Se onkin alan suunnannäyttäjä, jonka kumppaneihin kuuluvat mm. Laakkonen, Veho, LänsiAuto ja K-Caara.

”Autoalan liiketoimintamallin muuttuessa tarjoamme asiakkaillemme IT-alustan, jonka avulla loppuasiakkaalle voidaan tarjota paras mahdollinen asiakaskokemus”, Bo Rosendahl sanoo. ”Siksi avoin API, eli ohjelmointirajapinta, onkin tärkeä lisäarvo.” Esimerkkinä hän mainitsee kumppaniyritysten kanssa kehityetyn palvelun, jossa autonomistaja voi vaivattomasti varata autolleen huollon. Hän saa CDK Globalin palvelun ansiosta näkyviinsä tiedon huollon ajankohdasta, hinnasta ja mahdollisuudesta saada sijaisauto käyttöön.

Onnelliset työntekijät kaiken keskiössä 

Suomessa Vantaan ja Oulun toimipisteissä työntekijöitä on noin 100, globaalisti 8 000. Toimialan muutokset ovat vaatineet muutosta myös yrityksen strategiaan ja kulttuuriin. Siksi CDK Globalissa kulttuuriin panostetaan merkittävästi. ”Sitoutuneet työntekijät sitouttavat myös asiakkaita. Parempien tulosten ansiosta voimme panostaa enemmän innovaatioihin, jotka sitouttavat työntekijöitä entisestään”, Rosendahl avaa positiivista ketjureaktiota.

Bo Rosendahlin mukaan yrityksen kulttuuri perustuu yhteisiin globaaleihin arvoihin ja strategiaan. Näiden raamien puitteissa meillä on kuitenkin liikkumavaraaOlemme määrittäneet paikallisesti kulttuuriohjelman, johon on purettu mitä arvot ja strategia merkitsevät meille, mikä on paikallinen kulttuurimme ja mihin suuntaan haluamme sitä kehittää.”  

Yhtenä tärkeimpänä työkaluna hän mainitsee coachauksen, johon kaikki työntekijät saavat koulutuksen tavoitekulttuurin edistämiseksi ja oman työnsä tueksi. ”Itse olen coachauksen suuri puolestapuhuja. Sen avulla ihmiset ottavat omistajuuden työstään ja etsivät ongelmiin ratkaisuja itsenäisemmin.”  

Toiseksi tärkeäksi rakennuspalikaksi Rosendahl nostaa kaksisuuntaisen palautteen, johon yrityksessä kannustetaan harjoitusten kautta. Avoimessa ilmapiirissä työntekijöiden välille rakentuu ainutlaatuinen luottamus. ”Uskon, että rohkea palaute tekee meistä työssämme parempia. Kaikessa mitä teemme mietimme, mitä lisäarvoa se tuo ja tekeekö se meistä tai asiakkaistamme onnellisempia”, Rosendahl sanoo.

Liittyvät artikkelit