Empathic Building on palvelu, jonka tarkoitus on toteuttaa mahdollisimman hyvä loppukäyttäjäkokemus, sillä intuitiivinen työympäristö johtaa parempaan työmotivaatioon ja sitoutumiseen.
Palvelu kerää tietoa itse käyttäjiltä sekä asioiden internet eli IoT-laitteista, jotka mittaavat esimerkiksi käyttöasteita ja ilmanlaatua. Kaikki tämä tieto on visualisoitu tilojen digitaaliseen kaksoseen, josta käyttäjät voivat nähdä heille hyödyllisen tiedon. Lisäksi esimerkiksi johtoryhmä voi tehdä datan perusteella parempia päätöksiä työhyvinvoinnin ja tilankäytön suhteen.
Empathic Building on juuri siirtynyt TietoEVRYltä osaksi Haltianin tarjontaa ja tarkoitus on kehittää palvelua yhä ihmiskeskeisemmäksi. Tulevaisuuden visio on kerätä dataa ympäristön lisäksi myös ihmisistä itsestään.

Esimerkiksi toimistoympäristöissä palvelulla pyritään vähentämään turhaa ylläpitotyötä ja parantaa loppukäyttäjäkokemusta ratkaisemalla arjen ongelmia. Alkaen siitä, miten pystyt löytämään oikeat dokumentit, pitääkö neuvotteluhuonetta varata etukäteen vai voiko sinne vain kävellä sisään. Eli arkea sujuvoittavia asioita.
Meidät erottaa muista älytaloratkaisuista se, että emme ratkaise ensisijaisesti talon ongelmia, se on meille sivutuote. Empathic Building on työkalu, jolla voit esimerkiksi päättää minne haluat mennä työskentelemään. Siihen päätökseen vaikuttavat monet tekijät, kuten tiimikaverit, ilmanlaatu, tai äänentaso. Visualisoimme sen datan, jonka avulla loppukäyttäjä tekee päätöksen. Tyypillisesti tätä käytetään niin sanotussa activity-based -työskentelyssä, jossa työpistettä voidaan vaihtaa montakin kertaa päivän aikana. Siitä syntyy tietysti sivutuotteena myös työpisteiden käyttöasteraportit.
Seuraavaksi keskitymme raportoinnin helpottamiseen. Tällä hetkellä palvelu kerää verbaalista ja kirjallista palautetta siitä, miten ihmiset kokevat ympäristönsä. Uskon, että tulevaisuudessa voimme kerätä tietoa ihmisten kokemuksista vaikkapa biodatan avulla. Tällä tavalla ihmisen työskentelyä haittaavia tilanteita voitaisiin löytää ja ratkaista helpommin.
Tällainen data voisi tuoda lisää empatiaa myös johtamiseen, kun ihmisten todellisista kokemuksista tiedetään enemmän. Empaattisten ratkaisujen avulla johtamista voidaan helpottaa ja parantaa työhyvinvointia.
Kirjoittaja Tomi Teikko on johtanut sovelluskehitysprojekteja, tiimejä ja liiketoimintayksiköitä yli 25 vuoden ajan luoden digitaalisia kuluttajapalveluita pankeille, vähittäiskaupoille, metsäyhtiöille, valmistusteollisuudelle ja mediayrityksille.
“Uskon että tulevaisuudessa voimme kerätä tietoa ihmisten kokemuksista vaikkapa biodatan avulla.”
– Tomi Teikko, Head of Empathic Building, Haltian Oy
Lue lisää aiheesta innovaatiot.