Arto Manninen perusti Bloksin vuonna 2013. Suomen ensimmäisen jääpalatehtaan tuotteet näkyvät tänä kesänä vähittäiskauppojen lisäksi muun muassa festareilla. Teksti: Jaakko Mikkola Kuvat: Lennart Holmberg

Bloks pitää juomat puhtaasti viileinä

Puhtaasta salolaisesta pohjavedestä valmistetut Bloksin umpijääpalat ovat levinneet suomalaisten arki- ja juhlahetkien viilentäjäksi. Laatutuote kestää pitkään sulamatta niin mökkimatkalla kuin juomalasissa.

Epäilijöitä riitti Arto Mannisen saadessa 2010-luvun alkuvuosina liikeidean Suomen ensimmäisen jääpalatehtaan perustamisesta. Salon Halikossa sijaitsevan Bloksin jakeluverkosto ja tuotteiden kysyntä ovat laajentuneet kuitenkin vuosi vuodelta, ja sille on olemassa vissit perusteensa. Ennen Mannista ja Bloksia Suomessa saatavat jääpalat olivat tuontitavaraa ja usein heikkolaatuisia.

”Suomalainen pohjavesi on laadultaan erinomaista, mikä on ensimmäinen ero, kun tein vertailua muuhun Eurooppaan, esimerkiksi Espanjaan. Siellä yrittäjä joutuisi investoimaan ensimmäiseksi vedenpuhdistuslaitteistoon”, Arto Manninen vertaa. ”Bloksin jääpaloja ostaessaan kuluttaja voi olla varma, että jääpalat on valmistettu kotimaisella työllä ja niiden hygienia sekä laatu ovat erinomaista tasoa.”

Luksuksen sijaan monikäyttöinen viilentäjä

Bloksin umpijääpalat ovat saatavilla 1,5 kilon pusseissa vähittäiskaupoissa kautta Suomen. Jakeluketju kattaa muun muassa Citymarketit ja Prismat.

Valmistusprosessin ansiosta palojen sisään ei jää ilmaa. Se ja palojen jäädyttäminen tavallista kylmempään -20 asteeseen takaa kestävyyttä niin kotiinkuljetuksessa kuin juomalasissa. ”Tutkitusti jääpalamme kestävät puolentoista tunnin kuljetuksen mökille tai kotiin. Moni asiakas on kertonut, että he laittavat mökkimatkalla lihat ja muut kylmätuotteet Bloks-pussien väliin, joten tuote toimii ilmeisesti myös niin”, Arto Manninen naurahtaa. Ravintolajakelussa Bloks on jo saavuttanut hyvän tunnettuuden ja jakelupeiton. Kuluttajien osuus myynnistä kasvaa koko ajan. Pakastealtaasta ostetut jääpalat tuovat mieleen kesän ja juhlat, mutta Manninen tahtoo laventaa tätä käsitystä.

”Asiakkaamme on aivan tavallinen suomalainen, joka haluaa juomansa viileäksi. Umpijääpaloilla täytetyillä kulhoilla voi tuoda näyttävästi juomat esille kesävieraiden vierailujen aikana. Kaiken kaikkiaan 50 prosenttia Bloksin myynnistä tulee kesäkuukausina, mutta puolet kysynnästä on jo nyt vuoden varrella.”

Bloksin umpijääpalojen etuna on testattu hygieenisyys ja pidempi sulamisaika.

Kotimaiset pk-yritykset luovat toimeliaisuutta

Ennen jääpalabisnestä Arto Manninen työskenteli pitkään johtavassa asemassa mainosalalla. Nykyisin hän opettaa Bloksin ohessa yrittäjyyttä ammattikorkeakoulussa. Bloksin toimintaa hidasti yrityksen alkutaipaleella Suomen kankea virvoitusjuoma- ja pakkausverotus. Yrittäjä haluaa lähettää viestin niin tavallisille suomalaisille kuin maan uudelle hallitukselle.

”Etenkin maan johdon pitäisi ymmärtää se taloudellinen toimeliaisuus, jota pk-yritykset säteilevät ympärilleen. Vaikka seinien sisällä olisi 2-5 ihmistä töissä, niin yksittäisen yrityksen vaikutukset alihankkijoihin ja muihin alueen yrityksiin ovat paljon suuremmat. Se vaikutus laajenee kuin renkaat veteen heitetyn kiven ympärillä”, Manninen painottaa.

Liittyvät artikkelit