Pääkirjoitus: Hyvä uutinen ei ole uutinen

Perinteinen uutismedia on närkästynyt. Sen tontille hypitään ylä-, ala- ja sivuviistosta.

Yritykset tuottavat kiinnostavaa sisältöä omiin medioihinsa, muunkin kuin toimialansa näkövinkkelistä. Uusia vaikuttajamarkkinoinnin muotoja putkahtelee: on nettiTV:tä, podcasteja, tapahtumia, tähti- ja blogiyhteistyötä, asiakaslehtiä, natiivimainontaa, sarjakuvia – lukijoiden huomiosta kilpaillaan raivokkaasti.

Tärkeää on vetää raja yritysviestinnän ja uutismedian välille. Viestinnässään yritys pyrkii vaikuttamaan yleisöön tuoden esiin perusteltuja näkökulmia toimialan kehityksestä, inspiroi ja innostaa ajatusjohtajuuden kautta. Vaikuttajamarkkinointi kuuluu ja näkyy monikanavaisesti, mahdollisimman voimakkaan sanoman läpiajamiseksi. Yritys haluaa saada äänensä kuuluviin positiivisistakin asioista, joista uutismedia ei perinteisesti ole ollut kiinnostunut.

”Kukaan ei hypi uutismedian tontilla.

Se on vain itse eksynyt omilta tiluksiltaan.”

On totta, että ero laadukkaan vaikuttajamarkkinoinnin ja uutisoinnin välillä on kaventunut. Uutisointi kallistuu entistä enemmän nopeuteen, klikkeihin, valmiiksi maailmalta ostettuun tietoon, jonka puolueettomuudesta ei ole varmuutta. Kukaan ei hypi uutismedian tontilla. Se on vain itse eksynyt omilta tiluksiltaan pyrkimyksessään hallita koko media-alan pirstaloitunutta kenttää. Kuinka voisimme nostaa uutismedian jalustalle, kun se itse on asettanut itsensä väärän sarjan kisoihin? Toivottavasti tulee vielä aika, jolloin uutismediakin uskaltaa taas luottaa omiin vahvuuksiinsa.

Jasmine Plavsic
jasmine.plavsic@presser.fi

Liittyvät artikkelit