vaikuttajamedia presser
Jasmine Jussila kestävyysajattelu
Jasmine Jussila on Presser Oy:n perustaja. Kuva: Sini Suomi/Presser Oy

Jasmine Jussila: Kestävyysajattelu on jokaisen vastuu

Kestävästä liiketoiminnasta puhuttaessa ei enää mietitä vain ympäristönäkökulmia. Kokonaisvaltaisesta kestävyysajattelusta on tullut kilpailuetu, jota hyödynnetään brändinrakennuksessa ja työnantajamielikuvan kehittämisessä.

Jo vuosia sitten, pääsin kansainvälisten opintojeni kautta syventymään siihen, miten kestävyysajattelu nivoutuu yritystoimintaan. Mitä enemmän tutkin, sen enemmän kipuilin ristiriitojen kanssa. Ilman yhteistä lainsäädäntöä ja tukea kestävämpien ratkaisujen kehittämiseksi, yhtiöiden olisi mahdotonta saavuttaa aitoa kilpailuetua. Toiminnan tarkoitushan on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, myös lyhyellä aikavälillä.

Nyt, yli kymmenen vuotta myöhemmin, elämme uudenlaisessa maailmassa. Asetelma on kääntynyt päälaelleen tiukan lainsäädännön ja kannusteiden siivittämänä. Kestävyysajattelu on todellinen kilpailuetu. Sen avulla rakennetaan vahvempia brändejä, houkutellaan työntekijöitä, luodaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja kestävämpää kasvua. Haastattelussani Hankenin Nikodemus Solitander toteaa, että yrityksissä ei enää ole toimintoa, jossa vastuullisuuskysymykset eivät tulisi vastaan.

Ympäristökysymysten lisäksi yhä useammassa yrityksessä pohditaan sosiaalisen vastuun merkitystä: toiminnan yhteiskunnallisia seurannaisvaikutuksia, etiikkaa ja ihmisyyttä laajemmin. Sosiaalinen media vauhdittaa asennemuutosta ja luo uudenlaista, ärhäkkääkin painetta. Toivoisin enemmän armollisuutta ja inhimillisyyttä myös niitä yrityksiä kohtaan, jotka rohkeasti kertovat askeleistaan kohti vastuullisempaa toimintaa. Vaikka matka on monilta osin vielä kesken ja kuoppainenkin, suunta on oikea.

Syksyllä 2021 tuotimme artikkelisarjan kestävästä liiketoiminnasta ja johtajuudesta. Valitsimme mukaan monipuolisia ajatusjohtajia ja toimialojensa suunnannäyttäjiä, jotka avaavat omia näkemyksiään kestävän tulevaisuuden rakentamisesta. Vastuu paremmasta huomisesta on meillä kaikilla.

Kirjoittaja Jasmine Jussila on sisältötalo Presser Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja.


Business Insight 10/2021Artikkelisarja kestävästä liiketoiminnasta ja johtajuudesta julkaistaan Kauppalehti Faktan lokakuun painoksessa 28.10.2021. Lue Business Insight -näköislehti tästä.

Liittyvät artikkelit