Ville Ahtiainen toimii myös Valtteri Bottaksen globaalina agenttina. Kuva: Vitali Gusatinsky

Hynttyyt yhteen starojen kanssa

Mitä yhteistä on Pauligilla, Finnairilla ja Kotimaan Energialla? Markkinointiyhteistyö Suomen eturivin tähtiartistien kanssa. Yhteistyö, josta hyötyvät kaikki: yritys, stara ja fani. Sponsoroinnissa ei enää ole kyse logonäkyvyydestä vaan aidosti puhuttelevasta sisällöstä.

HOTELLI KÄMPIN AULABAARIN SOHVALLE istahtaa haastatteluun energinen Ville Ahtiainen, viihteen ja urheilualan moniagentti. Hän luotsaa yhtiökumppaninsa, toimitusjohtaja Tomi Koivulehdon kanssa Blox-nimistä yritystä, joka yhdistää urheilu- ja musiikkistarat yritysbrändien kanssa. Bloxin valttina ovat laajat kontaktiverkostot staroihin kotimaassa ja kansainvälisesti. Puheessa vilisee kuuluisuuksia mm. Sanni, JVG, Valtteri Bottas ja Lemmy Kilmister.

”Lähtökohtana on tähden luonnollinen tapa toimia. Mietimme miten tätä energiaa voisi hyödyntää yritysten markkinoinnissa. Etsimme mahdollisimman täydellistä synergiaa, ketään ei pakoteta muotteihin”, Ahtiainen korostaa.

Uusia mahdollisuuksia asiakkaille ja faneille

Ahtiainen puhuu tähdistä, joilla motiivina yhteistyölle on puhdas kunnioitus omaa fanikuntaa kohtaan, halu urakehitykseen ja lisäelementit omaan tekemiseen. Esimerkkinä hän mainitsee Cheekin Keikka Ilmassa -tapahtuman, jossa 150 tosifania pääsivät Finnairin erikoislennolle kuuntelemaan idoliaan.

“Tähdet ovat vaikuttajamedioita: he puhuvat ja näkyvät siellä missä ihmiset ovat.”

”Suomessa on tällä hetkellä hyvä pössis, meillä on paljon suosittuja staroja omasta takaa, jotka vetävät areenat täyteen. Kotimainen tähtiyhteistyö on kohdennettua ja myös taloudellista.”

Kuumaa rautaa on taottava heti

Blox perustettiin markkinoiden tarpeeseen. Kaivattiin tahoa, joka yhdistää artistit ja brändit avaimet käteen -periaatteella. Asiakasyrityksen ei tarvitse miettiä resursseja tai tutkia yhteensopivuutta kuukausitolkulla asiassa, jossa ajankohtaisuus on kaiken a ja o.

Ahtiaisen mukaan yrityksissä ajatellaan nurinkurisesti, halutaanko joku kutsua mukaan omaan tekemiseen. ”Yritykset voisivat olla rohkeampia ja ottaa itse tähden kutsu vastaan. Tylsäänkin brändiin saadaan persoonien ja tapahtumien avulla helposti uutta puhtia. ”Kun ovi tähden maailmaan on auki, on yrityksellä oikeus lainata tämän imagoa ja uskottavuutta – se kannattaa hyödyntää 100-prosenttisesti.”

Ahtiainen haastaa yrityspäättäjät ajattelemaan asiaa laajempana mediayhteistyönä: ”Tähdessä on kyse vaikuttajamediasta, joka puhuu ja näkyy siellä missä ihmiset ovat. Lehdissä, tapahtumissa, radiossa ja tv:ssä. Siksi rahoitusta tulee varata myös media- ei ainoastaan markkinointibudjetista.”

Liittyvät artikkelit