Sähköpyöräily sopii kaikille, niin lapsille kuin senioreillekin, liikuntarajoitteisille ja aktiiviurheilijoille. Kuva: Apache

Sähköpolkupyörä laajentaa pyöräilyn mahdollisuuksia

Sähköinen liikkuminen on tämän päivän trendikkäin liikkumisen muoto. Kuopioon tuli toukokuussa Vilkku-fillarit, Helsingin katukuvaa piristävät sähköpotkulaudat. Kasvava kiinnostus sähköiseen liikkumiseen näkyy myös sähköpolkupyörien huimana suosiona.

Sähköavusteinen polkupyörä sopii ihan jokaiselle, joka haluaa pyöräillä. ”Sähkön avulla saadaan laajennettua käyttöaluetta”, selventää Jarno Surakka, joka luotsaa pari vuotta sitten avattua Sähköpyöräkauppa.com -verkkokauppaa. Esimerkiksi lonkka- tai polvileikkauksen kokeneet saavat sähköavusteella lisää poljentavoimaa ja myös kuntoutuvat paremmin. Toiseksi käyttäjäryhmäksi Surakka nostaa pidempiä matkoja esimerkiksi työn takia ajavat. Normaalisti 20km pyöräilevä huomaa helposti fillaroivansa ylimääräiset 15km ilman hien nousemista pintaan. ”Sitten on tietysti high end -käyttäjät, jotka pyöräilevät paljon kovassa maastossa, vaativia metsäpolkuja tai vuoristoreittejä. Sähköavusteella saa lisättyä nopeutta niin, että polkee niinkin jyrkkiä mäkiä, joita ei normaalisti edes kävelisi.”

Sähköpolkupyöristä puhuttaessa viitataan useimmiten sähköavusteiseen teknologiaan, jossa sähkömoottori avustaa kuljettajan polkemista. Sähköavusteisten polkupyörien moottorin teho saa olla maksimissaan 250W ja moottorin tulee kytkeytyä pois nopeuden saavuttaessa 25km/h. Jos moottorin teho on suurempi tai jos pyörällä voi ajaa ilman polkemista, pyörän ajoneuvoluokka tieliikenteessä muuttuu.

Jarno Surakka kertoo, että moni ottaa sähköpyörän kokeiluun, mutta sitä harvemmin enää haluttaisiin palauttaa. Kuvassa oleva pyörän malli on Apache Gaagii eCITY, jonka hinta on kotiin toimitettuna 1099 euroa. Kuva: Sini Suomi

Kunnat ja kaupungit sekä yritykset innostuivat

Jarno Surakka on itse 10 vuotta kaksipyöräisiä harrastanut konepajamies, joka myös nautti pyörien laittamisesta. ”Idea lähti siitä, että etsin koneiden osille parempia hankintakanavia ja törmäsin sähköpyörätoimijoihin.” Surakka kertoo, että sähköavusteinen pyörä on tekniikaltaan moottoripyörää yksinkertaisempi, kevyempi ja helppohoitoisempi. ”Pitkälle pärjää samoilla hoito-ohjeilla kuin perinteisenkin polkupyörän kanssa: puhdistus ja rasvaus. Akku on pyörän kallein kuluva osa, se kannattaa säilyttää lämpimässä talvisin.”

Sähköpyöräkauppa.comin idena on, että toimitukset tehdään aina yhdestä paikasta. ”Meillä ei ole kiinteitä kivijalkamyymälöitä, vaan tuotteet tilataan suoraan valmistajilta. Olemme riippumattomia siitä, mitä varastoissamme on saatavilla”, Surakka kertoo ja mainitsee, että kuluttajien lisäksi kiinnostusta on myös useampia kappalemääriä tarvitsevien yritysten sekä kuntien ja kaupunkien suunnalta. ”Myös yritysleasing on kauttamme mahdollinen.” Monessa vuokraavassa yrityksessä mönkijäretki on korvattu fatbike-sähköpyöräretkillä. Suurimpiin kaupunkeihin on lähitulevaisuudessa suunnitteilla näyttelytiloja, joissa pyöriä voi katsoa ja kokeilla livenä. Lisäksi kokeiluun on tulossa liikkuva sähköpyörähuolto.

Valitse käyttötarkoituksen mukaan

Jarno Surakka kertoo, että tällä hetkellä valikoimassa on oman maahantuonnin tšekkiläisen Apachen pyöriä sekä Tunturi-Hellbergin maahantuoma mallisto, yhteensä noin 150-200 eri mallia. ”Laajalla mallistolla pyrimme tavoittamaan mahdollisimman laajan käyttäjäkunnan ja tarjoamaan oikean tuotteen mahdollisimman monelle.”

Edullisimmillaan sähköpyörän voi saada 1000 eurolla, mutta tyypillisesti hinta nousee 2000-3000 euroon ja siitä ylöspäin. ”Hintaan suurimpana vaikuttavana tekijänä on moottori ja niissä onkin huomattavia eroja. Pyörän valinnassa tärkeintä on huomioida käyttötarkoitus. Esimeriksi kaupunkiajossa ei tarvita välttämättä täysjousitusta. Toki arvokkaammassa pyörässä moottori on huomaamattomampi ja käyttömukavuus miellyttävämpi.” Sähköpyöräkauppa.comista tilattava pyörä toimitetaan tehtaan omassa paketissa esikasattuna, monissa malleissa ainakin eturengas on irti ja tangon joutuu itse kiinnittämään. Halutessaan pyörän saa kuitenkin kokonaan valmiiksi kasattuna sekä koeajettuna. ”Tämä onkin suositeltavaa, jos pyörän kasauksesta ei ole aikaisempaa kokemusta”, Surakka neuvoo.

Liittyvät artikkelit