Petra Rumpunen ja Jan-Erik Sandelin valottavat Parkerin toiminnan kehityskulmia. Kuvat: Milka Alanen

Parker rakentaa vahvan perustan päälle uusia menestyskanavia

Perinteisen teollisuuden hydrauliikka-, pneumatiikka- ja automaatioteknologian tuotteiden ja järjestelmien luotettavana toimittajana tunnettu Parker uudistuu globaalien megatrendien mukana.

Valmistavan teollisuuden aloilla kilpailu komponentti- ja tuotetasolla on haastavaa ja matalakatteista. Yrityksillä on kuitenkin kasvava halu ulkoistaa toimintojaan yhä enemmän. Järjestelmä- ja ratkaisumyyntiin kytketäänkin nyt yhä enemmän asiakkaan tarvitsemia palveluita, kuten logistiikkaa.

Kuvassa Petra Rumpunen ja Jan-Erik Sandelin

”Kannattavuus sekä meille että asiakkaille syntyy laajempien kokonaisuuksien ja järjestelmien toimittamisesta, joiden tarjoamista meidänkin pitää viedä asiakkaalle yhä aktiivisemmin ja monipuolisemmin. On löydettävä aidosti tuottavuutta parantavia vaihtoehtoja”, Parkerin Group Sales Leader Jan-Erik Sandelin kertoo.

Palvelusta suurin brändi

Asiakastyytyväisyyden kannalta keskiössä ovat tuotteiden lisäksi tehokas ja ongelmanratkaisuun kykenevä palvelu, jonka tuottamiseen tarvitaan motivoituneita ja sitoutuneita työntekijöitä.

”Uusiutuminen on suuri haasteemme brändimielessä.”

”On tärkeää haastaa toimintatapojaan, jotta asiakkaille voidaan tarjota ketteriä ratkaisuja. Olemme esimerkiksi tuoneet lean-ajattelua organisaatioon: tiimit ovat vieneet asioita itsenäisesti eteenpäin omistaen prosessinsa. Lopulta mikään ei motivoi ja sitouta henkilökuntaa paremmin kuin onnistunut suoritus, josta palkitaan ja saa kiitoksia”, Parkerin Finance Manager Petra Rumpunen valottaa.

 Terveysteknologia uusin aluevaltaus

Parker on luonut perinteisten menestysalojen rinnalle uusia kasvu-uria. Esimerkiksi yrityksen life science -osasto, mikä sisältää lääketieteen ja terveysteknologian ratkaisuja, on kovassa kasvussa globaalin terveysteknologian buumin myötä.

”Uusiutuminen on suuri haasteemme brändimielessä. Meidät tunnetaan perinteisesti raskaan teollisuuden ja metsäalan ratkaisutoimittajana. Suomessa tämä maine johtuu pitkälti yritysostoistamme näille toimialoille, mutta etsimme ja luomme koko ajan rinnalla uusia menestyskanavia”, Sandelin avaa.

”Suomessa on merkittävää lääketieteen ja terveysteknologian osaamista globaalillakin mittakaavalla, ja ala on hurjassa kasvussa. Näille markkinoille sisäänpääsy on ollut haastavaa, mutta vahva panostuksemme on tuottanut tulosta: life science -osasto kasvaa kaksinumeroisin lukemin”, Rumpunen lisää.

 Parker saa globaalista konsernistaan vahvan selkänojan.

”Isot, kansainväliset asiakkaat haluavat toimia kaltaisemme yrityksen kanssa, joka pystyy palvelemaan heitä kaikissa toimintamaissaan. Selkänojamme tuoma luotettavuus on valttia myös pienemmissä asiakkuuksissa”, Sandelin summaa.

Liittyvät artikkelit