Annika Schmedes iloitsee siitä, että työntekijät kokevat perheyrityksen turvalliseksi työpaikaksi. Kuva: Aleksi Palmqvist

Teknisen tukkukaupan moniottelija

S&N Osakeyhtiö aloitti toimintansa yli sata vuotta sitten. Menestys on vaatinut kykyä uudistua ja herkkyyttä kuunnella asiakkaiden ääntä.

Teksti: Timo Hämäläinen

Vaikeistakin ajoista pääsee ohi kun tekee työtä pitkäjänteisesti. Pitää pystyä muuttumaan tarpeiden mukaan, toimitusjohtaja Annika Schmedes sanoo.

S&N:n matkalle mahtuu sekä vaikeita että hyviä aikoja. Yrityksen tarina Suomessa alkoi vuonna 1913, kun pohjoismaiden suurin polkupyöräkauppias, tanskalainen Simonsen & Nielsen, perusti sivuliikkeen Helsinkiin.

Tänä päivänä S&N on tekninen tukkukauppa ja maahantuoja, jolla on viitisen tuhatta asiakasta ja varastossaan yli 20 000 tuotetta. Yhtiö tarjoaa asiakkailleen autonhoito- ja huoltotuotteita sekä teollisuuden voimansiirron komponentteja ja niihin liittyviä tukipalveluita. ”Edustamme vain laatubrändejä, kuten esimerkiksi Turtle Wax -autonhoitotuotteita ja jo 90 vuoden ajan Timken-laakereita”, Schmedes toteaa.

”Henkilöstöä on tärkeää kuunnella, sieltä löytyy paras asiantuntemus.”

Palveluiden tarjoaminen on muodostunut yhtiölle yhä tärkeämmäksi menestystekijäksi. Erikoisuutena ovat nivelakselit, joita S&N valmistaa räätälöidysti tunnetuille konepajayrityksille.

Kuutisenkymmentä työntekijää työllistävän yrityksen liikevaihto oli viime vuonna noin 18 miljoonaa euroa. S&N:llä on toimintaa myös Venäjällä ja Kiinassa.

Avoimesti ja rehellisesti

S&N siirtyi perheen omistukseen, kun Annika Schmedesin isä Mogens Schmedes osti yrityksen 1969. Yhtiön 100-vuotishistoriikin Polkupyöräverstaasta teollisuuden hovihankkijaksi haastatteluista välittyy kuva yrityksestä, jota henkilöstö on aina arvostanut hyvänä työnantajana. Työntekijät ovat tyytyväisiä siihen, että yrityksen omistajalla on kasvot.

”Olemme pitäneet organisaation ohuena. Teemme tiimityötä. Henkilöstöä on tärkeää kuunnella, sillä sieltä löytyy paras asiantuntemus. Keskusteluissa synnytetään ideoita ja ajatuksia, mutta viimeinen vastuu päätöksistä on aina johdolla”, Schmedes sanoo.

Hän huomauttaa, että päätöksiä pitää myös uskaltaa tehdä. ”Jos myöhemmin osoittautuu, että tehty ratkaisu ei ole paras mahdollinen, se pitää myöntää ja katsoa, miten asia voidaan tehdä paremmin.”

Schmedes arvostaa avoimuutta ja rehellisyyttä. ”Johdon tehtävä on pitää huolta, että henkilöstö ymmärtää yrityksen toiminnan kokonaisuudessaan ja sen, miten oma työ siihen vaikuttaa. Siten henkilöstö saadaan tekemään työtä yhteisten tavoitteiden puolesta.”

Liittyvät artikkelit