Toimitusjohtaja Justus Lundqvist pitää yrityksensä vahvuutena tulliasioiden osaamista, ydintoimintaan kuuluvan tavarankäsittelyn ohella. Kuva: Sofia Virtanen

Elinehtona yksinkertaisuus, tehokkuus ja joustavuus

Varastoterminaalia Kotkan Hietasessa pyörittävä South East Loading löytää yhä elintilaa Venäjän transitoliikenteestä. Tavaran käsittelyn ja tullauskuviot hallitseva yritys saa lisävoimaa pienten toimijoiden yhteistyöstä.

Teksti: Vesa Vainio

Kotkassa toimiva varastoterminaaliyritys South East Loading perusti toimintansa yrityksen alkumetreillä 95 prosenttisesti Venäjän transitoliikenteeseen. Sen osuus on yhä 70 prosenttia, rinnalle ovat tulleet kotimaan vientiin ja tuontiin, Venäjän tuontiin sekä Kiinan ja Keski–Aasian kauttakulkuun liittyvät toiminnot.

Toimitusjohtaja Justus Lundqvist ei ole nähnyt Venäjän pakotteiden vaikutusta yrityksensä toiminnassa. Sen sijaan usein vaihtuvat tullauskuviot vaikuttavat kannattaviin tavaravirtoihin. ”Viime aikoina edullisimmat tullitariffit ovat löytyneet Valko-Venäjältä ja Kazakstanista. Niinpä siirtokuormien yleinen reitti kulkee tällä hetkellä Latvian kautta Valko-Venäjälle.”

Lundqvist pitää yrityksensä vahvuutena tulliasioiden osaamista, ydintoimintaan kuuluvan tavarankäsittelyn ohella. Tärkeä lisäarvopalvelu onkin tarjota alan erityisosaamista pääasiakaskunnalle, jota edustavat kymmenkunta aktiivista huolintayhtiötä. ”Pienen yrityksen on tehtävä asiat yksinkertaisesti ja tehokkaasti sekä oltava joustava aikataulujen suhteen. Olemme ongelmanratkaisija ja neuvomme asiakkaitamme, miten eri jutut kannattaa hoitaa.”

PIENET PÄRJÄÄVÄT YHTEISTYÖLLÄ

Terminaali, jossa South East Loading nykyään toimii, työllisti 15 vuotta sitten kymmeniä henkilöitä kahdessa vuorossa. Nyt Hietasen sataman kupeessa olevassa varastoterminaalissa työskentelee neljä henkilöä yhdessä päivävuorossa. Hinnat ovat tuossa välissä pudonneet 30 prosenttia, kustannukset puolestaan ovat nousseet. Ala mielletään Lundqvistin mukaan isojen toimijoiden pelikentäksi. Miten pieni sitten pärjää jättien puristuksessa?

”Pienten toimijoiden yhteistyö, tietynlainen logistiikkapooli, on elinehtomme. Vuokraamme työntekijöitä ja varastotiloja toisillemme tarpeen mukaan.”

Venäjän transitoliikenteen väheneminen on sulkenut paljon varastoterminaaleja Kymenlaaksossa. Vuosi sitten alalla käytiin kovaa hintakilpailua, mikä aiheutti toimijoiden poistumista markkinoilta ja rauhoitti osaltaan tilannetta. Lundqvist ei lähtenyt mukaan hintahullutteluun, joka johtui osin Baltian vahvasta mukaantulosta markkinoille.

”Markkinatilanne ei näytä edelleenkään valoisalta, Venäjän nousun alkua on povattu syksylle 2017. Me olemme löytäneet tekemistä muualta, kuten Venäjän tuonnista ja kauttakulkuliikenteestä muihin maihin. Avautuva Iran ja varakas Kazakstan ovat uusia mielenkiintoisia kohteita.”

MUUTTUVIEN TEKIJÖIDEN MAAILMA

Lundqvist on nähnyt läheltä, miten monet alan toimijat elävät vielä vanhaa aikaa, eivätkä pysy kehityksessä mukana. Vaihtuva lainsäädäntö ja nopeasti muuttuvat määräykset ovat alalla arkipäivää. ”Euroopan Unionin tullilaki uudistuu toukokuun alussa, lain toivotaan tasapäistävän kilpailua Suomen ja Baltian välillä. Uusi kabotaasilaki laskee hintatasoa ja ajaa kuljetusliikkeet ahtaalle.”

Tietoisuus siitä, että Suomessa voi säilyttää tullivapaasti tavaraa, ei edelleenkään ole tavoittanut kaikkia. Yksi osa Lundqvistin työtä on lisätä tietoisuutta ja rakentaa verkostoja oikeiden henkilöiden välillä. Niinpä hänet löytää muun muassa Moskovan logistiikkamessuilta suhteita luomasta.

South East Loadingin asiakkaat ovat pääosin suomalaisia huolintayrityksiä, joiden omistajat ovat usein Suomeen muuttaneita venäläisiä. Venäjän kielen taito on työssä arvossaan. ”Yksi meistä puhuu täydellistä venäjää ja käytämme myös venäläisiä työntekijöitä. Venäjän kielen osaaminen nopeuttaa työn sujuvuutta.”

PITKÄÄ POLKUA PITKIN YRITTÄJÄKSI

Lundqvist pääsi kaverin vinkin kautta kesätöihin nykyisen yrityksen tiloihin vuonna 1999. Trukkikuskin, huolitsijan, kesäajan ja vakituisen varastopäällikön ja projekti-insinöörin hommien kautta tuotantotalouden insinööriksi 2005 valmistunut Lundqvist eteni yrittäjäksi.

”Helsinki mielletään tuonti- ja Kotka vientisatamaksi. Tätä asetelmaa voisi ravistella, varastointi täällä on halvempaa ja kuljetuskustannukset ovat samaa luokkaa.”

South East Loading aloitti toimintansa 1997, Lundqvist perusti oman yrityksen 2007. Vuonna 2008 näiden kahden tiet yhdistyivät ja silloinen kolmen henkilön yhteisyritys on nyt kokonaan Lundqvistin omistuksessa.

Lundqvist on viihtynyt alalla hyvin ja Venäjä suuntana kiinnostaa edelleen. Hietasen autosatamaan tulevien luksusautojen käsittely juna- ja konttikuljetuksia varten on uusinta toimintaa. Lundqvist haluaisi Helsinki-Kotka-asetelmaan muutosta.

”Kotimaan tuonti on keskittynyt Kehä kolmosen sisälle, Helsinki mielletään tuonti- ja Kotka vientisatamaksi. Tätä asetelmaa voisi ravistella, varastointi täällä on halvempaa ja kuljetuskustannukset ovat samaa luokkaa.”

Lundqvistin yritys noutaa kontit pääsatama Mussalosta sekä purkaa, tarkistaa, lajittelee ja laskee konteissa olevat tavarat. Varastointiaika vaihtelee suuresti, sen jälkeen ne lastataan asiakkaan ohjeen mukaan kuljetusta varten.

Liittyvät artikkelit