Jörgen Weckströmistä on hienoa, että yrityksenperustamiskynnys on madaltunut. Kuva: Marika Kiviharju

Taloushallinto on yrittäjälle välttämätön paha

Asiointi tilitoimiston kanssa vie aikaa omalta ydinosaamiselta, maistuu puulta ja maksaa maltaita. Tai sitten ei.

Teksti: Mia Keurulainen

”Se on kuin kohtaisi peuran ajovaloissa, yllättäen ja molemmat säikkyinä”, kuvailee Nordic C-Managementin toimitusjohtaja Jörgen Weckström tyypillistä asiakkaan ja tilitoimiston välistä ensikontaktia. ”Olen ollut pitkään tekemisissä erilaisen yrittämisen ja markkinoinnin kanssa, ja tuli olo, että pitää olla mahdollista tehdä tämä jotenkin toisin.”

Aikana, jona kaiken voi hoitaa kätevästi itse netissä – sikäli kun muistaa kymmenien eri järjestelmien rekisteröintitunnukset ja salasanat – Nordic C-Management on alusta asti puskenut vastavirtaan. Jokaisen asiakkaan nimetty, puhelinsoitolla tavoitettava yhteyshenkilö ja kaikille avoimet aamupalatapahtumat ovat esimerkkejä henkilökohtaisesta palvelusta, joka on tilitoimiston yritysfilosofian kulmakivi.

”Meillä on sääntö, että asiakas pitää tavata vähintään kolmen kuukauden välein. Melkein kaikissa tapauksissa tämä toteutuu useammin. Osaa asiakkaista näemme viikoittain”, Weckström kertoo.

Nykypäivän teknologiaa ja perinteistä punakynää

Jörgen Weckström korostaa, että sähköisellä taloushallinnolla on paikkansa – renkinä, ei isäntänä. Esimerkiksi kuukausittaiset kirjanpidon rutiinit sujuvat sähköisestikin. Sen sijaan isommat asiat, kuten rahoitus- ja budjettisuunnittelu tai hakemuksien täyttö, on syytä hoitaa kasvotusten. ”Perinteinen paperien läpikäynti punakynän kanssa on tehokasta, asiat jäävät mieleen ja väärinkäsityksiltä vältytään”, Weckström huomauttaa. Samalla voidaan rupatella muistakin asioista, perehtyä asiakkaan toimialaan ja näin lujittaa luottamuksellista kumppanuutta.

”Tuli olo, että pitää olla mahdollista tehdä tämä jotenkin toisin.”

Aidon välittämisen tunnistaa myös siitä, että Nordic C-Management ei koskaan myy ei-oota. Mikäli jokin asiakkaan peräänkuuluttama osaaminen talosta puuttuu, se hankitaan. ”Tällaisissa kohdissa ei sovi mennä raha edellä ja tuijottaa sekuntikelloa”, Jörgen Weckström sanoo, ”jos tiedon tai osaamisen hankkimiseen kuluu valtavasti työtunteja, toki siitä jotain laskutetaan. Mutta lähtökohtaisesti asiakkaan palveleminen parhaalla mahdollisella tavalla auttaa häntä menestymään. Se taas tuo meille lisää työtä.”

Henkilökohtainen lähestymistapa on kantanut hedelmää. Nordic C-Management on lyhyessä ajassa kasvanut usean toimipisteen paikallisesti palvelevaksi tilitoimistoksi. Viron toimipiste toimii jo täydellä vauhdilla, Espooseen toimipiste avattiin tänä vuonna ja laajentuminen vain jatkuu. Myös palvelutarjonta kasvaa yhtä tahtia asiakkaiden toiveiden mukaan.

Liittyvät artikkelit