Toimitusjohtaja Sirpa Ojala pitää paikallisuutta Ovenian etuna. Kuva: Milka Alanen

Kiinteistöbisneksen menestyjä puhuu tekniikkaa, Exceliä ja brändiä

Ennen huolehdittiin siitä, että ilmastointi toimi, piha pysyi puhtaana ja vesi sekä tuli että meni. Tänään kiinteistöalan palvelutarjonta on laaja, ja menestyksekkäät yritykset voivat toiminnallaan vaikuttaa koko yhteiskunnan infrastruktuuriin.

Teksti: Mia Keurulainen

Voimakkaasti kasvavan Ovenian toimitusjohtaja Sirpa Ojala luo katsauksen alan nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Vaikka rakennuksia on ollut aina, on kiinteistöjohtamisbisnes toimialana varsin tuore. ”Reilu parikymppinen nuori aikuinen ja juuri nyt erittäin mielenkiintoisessa murrosvaiheessa”, luonnehtii Ojala. ”Aikaisemmin toiminta oli hyvin omistajavetoista, omistaja huolehti kiinteistön kunnosta ja vuokraamisesta. Omistajuus säilyi pitkään yhdellä taholla. Nyt on kyse monimuotoisesta manageerauksesta, jossa pääomasijoittajat ovat vahvasti mukana kuvioissa.”

”Kuinka kiinteistö voisi olla kylmä asia?”

Myös mielikuva viileästä ja etäisestä alasta muuttuu. ”Ajattele, miten nopeasti rakennuksen kunto rapautuu, jos ei sen sisällä ole elämää”, Ojala huudahtaa, ”miltei kaikki inhimillinen – asuminen, työnteko, viihtyminen – tapahtuu sisätiloissa. Kuinka kiinteistö voisi olla kylmä asia?”

Ojala myöntää, ettei vuosi sitten Ovenian toimitusjohtajan pestiin astuessaan itsekään pitänyt kiinteistö- tai isännöintialaa välttämättä loistavan palvelun paikkana. ”Olin heti, että vau, nyt todella pääsee vaikuttamaan, muuttamaan asioita!”

Vastuullisuus ja käyttäjätyytyväisyys edellä

Yritysten missioissa ja strategioissa vilahtelevat taajaan käsitteet asiakaslähtöisyys ja läpinäkyvyys. Ovenia painottaa palkitsemisjärjestelmäänsä myöten käyttäjätyytyväisyyttä, loppuasiakkaan kokemusta. Tähän joukkoon lukeutuvat niin vuokra-asuntojen asukkaat, kauppakeskuksissa aikaansa viettävät kuin toimistotilojen työntekijät.

”Toki tehtävämme on varmistaa asiakkaidemme bisneksen tuottavuus, mutta se kulkee yhdessä käyttäjätyytyväisyyden kanssa”, Ojala sanoo. ”Hankimme hyvät vuokralaiset ja/tai toimitilan, huolehdimme, että remontit toteutuvat kustannustehokkaasti ja taloushallinto hoituu täsmällisesti sekä varmistamme, että ylläpito on teknisesti laadukasta. Asiakas voi nauttia tasaisesta tuotosta tai myydä hyvän portfolion.” Viime vuonna Ovenia keräsi miljardin euron edestä vuokratuloja asiakkaittensa nimiin.

Asiakkaiden joukossa on kasvava määrä opportunistisia ostajia, jotka haluavat nopealla syklillä kohteet kuntoon ja myyntiin. Vaikka suhde tilaan on tietyllä tapaa muuttunut, ei se tosiasia muutu, että jossain täyty olla ja elää. Tässä kuviossa korostuu Ojalan mukaan Ovenian rooli vastuullisena toimijana. ”Kun vaikka toimitila muutetaan asumiskäyttöön pikaisella aikataululla, on meidän vastuullamme varmistaa, että tuleville asukkaille taataan terveelliset ja viihtyisät asuinolot.”

Ei ole enää olemassa suomalaiskansallista tapaa asua tai työskennellä. Globalisaatio ja megatrendit, kuten kaupungistuminen ja ekologisuus, vaikuttavat. Esimerkiksi vuokralla asumisen suosio kasvaa meilläkin. Kiinteistösijoitusmarkkinoillakin asuntokiinteistöt nousivat vuoden 2015 aikana suurimmaksi sektoriksi ohi toimistokiinteistöjen. Pienemmissä vuokra-asunnoissa asuvat yksineläjät puolestaan kokoontuvat vapaa-ajallaan kodin ulkopuolelle. Kauppakeskuksista tulee viihdekeskuksia elokuvateattereineen, kuntosaleineen ja terveyspalveluineen. Kivijalkakauppojen lopullinen kuolinisku?

”Nettikaupan piti tappaa muu ostaminen, mutta kaikelle on paikkansa.”

”En näe asiaa noin mustavalkoisena”, vastaa Sirpa Ojala. ”Nettikaupan piti tappaa muu ostaminen, mutta kaikelle on paikkansa. Viihdekeskukset sijaitsevat lähellä ihmisiä, eivät ajomatkan päässä kaupungin laitamilla, ja kivijalkakauppiaat ovat kerääntyneet niihin saman katon alle. Myynti on kokonaisvaltaisesti kasvanut kun keskuksissa viihdytään pidempään ja pistäydytään eri myymälöissä.”

Ojala ihmetteleekin pilke silmäkulmassa naisten vähäistä läsnäoloa kiinteistöalalla. ”Tämähän on kuin pääsisi kurkistamaan muotiteollisuuden kulissien taakse. Olemme varteenotettava ja luonteva kontakti esimerkiksi silloin kun jokin ulkomainen vaatebrändi hakee jalansijaa Suomesta.”

Kohti jatkuvaa kasvua

Miten Ovenialla pysyy paketti kasassa kaiken monimuotoisuuden ja jatkuvan muutoksen keskellä?

”Myymme asiantuntijuutta, osaamista, työntekijöidemme aikaa. Mutta itse työ – laskutus ja managerointi muun muassa – on melko teollista, rutiininomaista”, Ojala kertoo. ”Toki kasvava kilpailu, tuottovaatimukset, raportointi ja ymmärrys erilaisista konsepteista asettavat työllemme uusia laatuvaatimuksia. Mutta koulutamme asiantuntijoitamme jatkuvasti.”

Kun johtotähtenä säilyy pitkäjänteisyys, käytettävyys ja vastuullisuus voi innovaatiot mahdollistava kasvu jatkua.

Liittyvät artikkelit