Lentoliikenteestä vastaavan johtajan Marja Aallon mukaan lentoliikenne on portti alueen kansainvälisyyteen. Kuva: Rami Marjamäki

Pirkanmaa tarvitsee nopeita lentoyhteyksiä maailmalle

Tampere-Pirkkala on Suomen kansainvälisin alueellinen lentoasema, mutta isona kasvukeskuksena Tampereen tulee olla lentoteitse vieläkin helpommin saavutettavissa. Business Tampere on lisännyt moottoriinsa kierroksia lentoliikenteen kehittämistyössä.

Tampereen seudun hyvää pöhinää – ja yritysten kasvusuuntaa – halutaan tukea entistä tiheämmän lentoliikenteen avulla. Kyseessä on niin iso asia Tampereen kaupunkiseudulle, että se perusti uuden viran tavoitetta vauhdittamaan kaksi vuotta sitten elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredeaan. Nykyisen Business Tampereen alueellisen lentoliikenteen kehitysjohtaja Marja Aalto on tehnyt koko työuransa lentoliikenteen parissa, josta pisimmillään viisitoista vuotta Finnairilla. ”Alueemme elinkeinoelämä tarvitsee suoria lentoja Eurooppaan, ja meillä olisi resursseja palvella myös Aasian matkustajat lentäen perille saakka”, Aalto sanoo.

Tavoitteissa on lisää suoria lentoreittejä erityisesti Saksaan, jossa raskas-, teknologia- ja autoteollisuus ovat voimissaan. ”Dynaamisen lentoliikenteen hyödyt alueelle ovat osin vasta pitkässä juoksussa tapahtuvia, mutta jos taloutta joudutaan kehittämään ilman hyviä lentoyhteyksiä, saatamme hävitä monta tarjouskilpailua”, Aalto huomauttaa.

Alueellisen saavutettavuuden tärkeys

Tampereen kaupunkiseudun kehitysjohtajana Aalto matkustaa paljon: tämänkin haastattelun jälkeen hän on lähdössä lobbaamaan Pirkanmaata ja Tampere-Pirkkalaa ilmailualan myynti- ja verkostoitumistapahtuma Routes Worldiin Barcelonaan.

”Olen sen verran patriootti, että haluan toimia esimerkkinä myös muun Suomen alueelliselle kehitykselle. Tärkeää on viestiä yhteiskunnallisille päättäjille, ettei kaikkia munia tule laittaa samaan koriin”, Aalto näpäyttää viitaten pääkaupunkikeskeisyyteen. Suomi tarvitsee vahvan ja hyvän päälentoaseman, mutta sen kehitys ei ole hyödyksi muulle Suomelle ilman matkustajien maassa viipymää. Aallon mukaan Helsinki on pääasiassa Euroopasta Aasiaan suuntautuva kauttakulkuasema. ”Transfer-matkustaja on kuin vehnä keliaakikon vatsassa. Läpivirtaus ei hyödynnä Suomea. Tarvitsemme terveitä vatsoja, joissa ravinto, eli matkustajat, jäävät elimistöön ja ruokkivat meitä”, Aalto kuvailee.

”Olen sen verran patriootti, että haluan toimia esimerkkinä
myös muun Suomen alueelliselle kehitykselle.”

Tampere-Pirkkalalle tärkeät hubit Helsinki-Vantaan lisäksi ovat Tukholma ja Riika, joiden kautta avautuvat yhteydet yli 300 eri kohteeseen. Lisäksi kesäkaudella Tampereelta on Ryanairin suorat yhteydet Bremeniin ja Budapestiin. Aallon toiveena onkin saada matkustajat lentäen perille saakka Tampere-Pirkkalaan ja matkustajat viipymään Pirkanmaalla.

”Tampereen seutu on matkailijan salainen jalokivi! Olemme portti Järvi-Suomeen ja jo osa arktista aluetta”, Aalto muistuttaa. Hän hehkuttaa kansainvälisten vieraiden mielenkiinnon kohteina niin koskematonta luontoa, hiljaisuutta, historiaa kuin korkeakulttuuriakin. ”Täällä on maailman ainoa Muumimuseo, upea maaseutu, puhumattakaan kaikkia kansoja yhdistävästä urheilusta. Erityisesti jääkiekko on Tampereen alueella voimissaan”, Aalto innostuu ja kertoo viime keväänä alkaneesta Tapparan ja airBalticin välisestä yhteistyöstä.

Lomaliikenteestä selkänojaa kehitystyölle

Lentoalalla liikematkustus on taloudellisesti kannattavampaa, mutta rinnalle tarvitaan vapaa-ajan matkustajia täyttämään koneet. Aalto tekeekin tiivistä yhteistyötä matkanjärjestäjien kanssa. ”Lomaliikenteen kautta saamme matkustajamääriin volyymia ja kentän pysymään elinvoimaisena.” Tänä vuonna Tampere-Pirkkalan matkustajamäärän odotetaan kasvavan kymmenellä prosentilla, kun viime keväänä aloittaneen airBalticin Riian lentoreitin myötä kohdevalikoima laajeni 60 uudella kohteella. Ennen tätä on kiitotieltä noussut Finnairin, Skandinavian Airlinesin ja Ryanairin koneita.

Aalto kiittelee myös pitkäaikaisia yhteistyökumppaneitaan. TUI lentää Tampereelta läpi talven Teneriffalle ja Gran Canarialle. Matka-Vekalla puolestaan on luvassa merkittävä lentosarja ensi keväälle. Työtä tehdään myös suoran ympärivuotisen lentoyhteyden saamiseksi Aurinkorannikolle, Malagaan. Lisäksi Aalto tekee läheistä yhteistyötä muun muassa Visit Tampereen kanssa. ”Esimerkiksi se, että Tampere isännöi ensi kesänä Nuorten Yleisurheilun MM-kisoja, vaatii toimivia lentoyhteyksiä ja hyvää yhteistyötä alueellisten toimijoiden välillä.”

Menestystä Aalto toivoo myös muille Suomen alueellisille lentoasemille. ”Meillä on ehkä paljon lentoasemia, mutta ei ylimääräisiä. Maamme päättäjien tulisi tunnistaa lentoasemat osana liikenneinfraa sekä elinkeinoelämän ja matkailun menestystä”, hän vetoaa.

Tiesitkö, että Tampere isännöi Nuorten Yleisurheilun MM-kisoja 10.-15.7.2018, jolloin alueelle odotetaan jopa 3000 kansainvälistä matkailijaa?

Liittyvät artikkelit