teknologia tarvitsee testausta
Toimitusjohtaja Eero Rossi kertoo globaalin menestystarinan reseptiksi eurooppalaisen laadun, paikallisen hintatason ja palvelun. Kuva: Vitali Gusatinsky/Presser Oy

Teknologia tarvitsee testausta

Testausjärjestelmiä ja -sovelluksia tekevän Orbis Systemsin kansainvälistyminen alkoi yrityksen mennessä Nokian vanavedessä maailman teollisuuskeskittymiin. Nykyisin toiminta on keskittynyt Suomen lisäksi Kiinaan, Intiaan ja Yhdysvaltoihin.

Teksti: Milja Helin

Tietoliikenneteknologia ja erityisesti matkapuhelinala on ollut isossa murroksessa jo vuosia. Nykyään laitteiden testaus on pitkälti automatisoitu, mutta testaustarve ei kuitenkaan koskaan poistu.

”Niin kauan kun on elektroniikkaa, tarvitaan testausta”, Orbis Systemsin toimitusjohtaja Eero Rossi huomauttaa. Testauksella varmistetaan valmistusprosessin laatu ja että tuote on valmistettu täsmälleen suunnitelman mukaisesti. Orbis Systemsin testauslaitteet ovat aina asiakaskohtaisesti räätälöityjä, asiakkaita ovat esimerkiksi tietoliikenne-teknologia ja energiatalouden elektroniikka.

”Niin kauan kun on elektroniikkaa, tarvitaan testausta”

”Osaamisaluettamme ovat toiminnallinen testaus, RF-eli radiotaajuustestaus sekä konenäkötestaus esimerkiksi näyttöjen testauksessa. Monilla asiakkaillamme tuote on niin kriittinen, ettei yhtään virhettä saa olla”, kertoo Rossi.

Globaalin menestyksen resepti

Moni suomalainen testausalan yritys on siirtynyt tuotannon mukana ulkomaille, lähinnä Aasiaan. ”Jos lopputuotteen hinta on matala, on luonnollista, ettei testaukseenkaan voi käyttää paljon rahaa”, Rossi toteaa.

Orbis Systems Oy perustettiin vuonna 2012, mutta liiketoiminta lähti liikkeelle jo 1990-luvulla Nokian tietoliikenneteknologian kasvun mukana. Alkuun toimita keskittyi lähinnä Nokian ensimmäisille kansainvälistymispaikoille.

”Pikku hiljaa saimme sieltä myös muita asiakkaita. Tuotteillamme on pitkä elinkaari, haluamme olla lähellä asiakasta ja vastata laitteiden huollosta ja päivityksistä. Käytämme myös paikallisia partnereita ja alihankkijoita”, Rossi kertoo. Työntekijöitä on yrityksessä yhteensä noin 100, joista Suomessa toimii noin 30.

Yrityksen asiakaskuntaan kuuluu suuria globaaleja toimijoita, jotka toivovat täsmälleen samanlaisia testaustoimenpiteitä kaikissa tuotekehitys- ja valmistuspaikoissa maasta riippumatta. Myös jatkuvuus, pysyvä asiakassuhde ja prosessien tuntemus ovat varsinkin suurille yhtiöille tärkeitä yhteistyön kriteereitä.

”Toinen asiakasryhmä ovat pienet paikalliset yritykset, joille tarjoamme palveluja esimerkiksi Kiinassa tai Intiassa”, Rossi selvittää.

Globaalin menestyksen reseptiksi Rossi mainitsee eurooppalaisen laadun paikallisella palvelulla ja lähes paikallisella hintatasolla.

”Jos esimerkiksi kiinalainen voi ostaa täysin vastaavan tuotteen halvemmalla kiinalaiselta, hän varmasti sen tekee. Meidän täytyy erottua laadulla ja paremmalla teknologialla”, Rossi uskoo.


Lue lisää aiheesta innovaatiot.

Liittyvät artikkelit