vaikuttajamedia_presser
pyynikiltä maailman pubeihin

Pyynikiltä maailman pubeihin

Neljän sadan litran kattilasta se lähti ja nyt tamperelainen Pyynikin käsityöläispanimo valmistaa tankeissaan noin sataa eri olutta – vuodessa yhteensä puolisen miljoonaa litraa ja vauhti vain kiihtyy. Oluita ja sahtia myydään Japania myöten.

On vaikea uskoa, että Pyynikin käsityöläispanimo syntyi vain kolmisen vuotta sitten. Vuosiin sisältyy enemmän kasvua kuin moneen yritykseen koko elinkaarensa aikana. Hallintopäällikkö Rauno Pere tuli toimintaan mukaan heti alusta setänsä, olutmestari Tuomas Peren pyynnöstä.

”Alkuperäiset tilamme olivat 150-neliöiset ja uudet jopa kymmenkertaiset. Lisäksi aloitamme tölkitysyhteistyön Suomen suurimman pienpanimon, Laitilan panimon tiloissa, kun osa tuotteistamme tulee myyntiin myös tölkeissä”, Rauno Pere kertoo.

Olutpulloissa on oma tyylikkyytensä, mutta Rauno kertoo tölkeissä olevan hyviä ominaisuuksia. ”Olut säilyy tölkeissä parempana. Molemmissa on puolensa, emmekä ole pulloista luopumassa: hankimme viime vuonna pullotuskoneen, jonka kapasiteetti on 30 000 pulloa päivässä.”

Joulupuu on rakennettu

Nykyisin Pyynikin käsityöläispanimolla vakituista henkilökuntaa on 13, ja sesonkina kuten Joulukuusen paketointiaikaan panimolla on helposti 20 lisäkäsiparia hommissa. ”Meillä on aina valikoimissa monipakkaus, joka on jouluna Joulukuusi. Paketissa on tänä vuonna klassikkomme, tummaa glögiä sisältävän Pyynikin Jouluoluen lisäksi uutuus, White pale ale -tyyppinen, vaalealla glögillä maustettu Pyynikin White Christmas.”

Sesonkiin istuu hyvin myös Ruby Jazz Ale, joka astuu pian markkinoille myös tölkissä. Rubylla menee lujaa. Se voitti tänä vuonna maailmanmestaruuden World Beer Awards -kilpailussa dark mild ale -sarjassa. ”Se on kovan luokan kisa, johon voivat osallistua pienpanimoiden lisäksi myös isot tekijät.”

Pihlajanmarjoja ja jäkälää

Pyynikin käsityöläispanimon toiminta 1,7 miljoonan liikevaihtoineen kuulostaa isolta, mutta Raunon mukaan suurpanimoita ei voi verratakaan pienpanimokulttuuriin, jolle on ominaista kokeilevuus. ”Olemme panneet esimerkiksi jäkälällä maustettua olutta, Ruby Jazzin salaisuus taas ovat pihlajanmarjat. Vanilja on yksi suosikkimme ja sitä on esimerkiksi Suomen Paras Olut -kisan kultapalkitussa Papan Vanillastoutissa. Berliinissä Global Craft Beer -pienpanimokisassa kultaa pokanneessa Vahvaportterissa yksi ainesosa on suklaavehnä. Lista on loputon, sillä valikoimaamme tulee vuosittain parikymmentä uutta tuotetta ja testaamme jatkuvasti uusia makuja pienemmillä kattiloilla. Panemme kuukausittain uuden Artesaani -oluen.”

Rauno Pere näkee suomalaisen olutkulttuurin voimistuneen erityisesti viimeisen viiden vuoden mittaan. Pyynikin käsityöläispanimon oluisiin ei voi olla törmäämättä, sillä niitä on myynnissä pubien ja ravintoloiden lisäksi jokaisen ison ketjun hyllyillä aina S- ja K-kaupoissa sekä Lidlissä. ”Pienpanimoiden nousu alkoi Yhdysvalloista ja on levinnyt kaikkialle maailmaan. Esimerkiksi Japanissa pienoluet ovat kovassa huudossa. Mekin alamme viedä sinne oluitamme – ja sahtia, josta he ovat kovin innoissaan.”

Liittyvät artikkelit