vaikuttajamedia presser
uudet tuulet
CWT Finlandin Teemu Tuomarla ja Jari Oinonen tarjoavat yrityksille täydellistä Travel Management –palvelua. Kuva: Edvard Enqvist/Presser Oy

Liikematkustuksen uudet tuulet

Liikematkustuspalvelussa on kyse kokonaisuudesta. Matkatoimisto on mukana koko liikematkan elinkaaren ajan, matkan suunnittelusta matkalaskun tekoon saakka.

Teksti: Milja Helin

Kokonaisuuteen liittyvät lentolippujen ja hotellivarausten lisäksi matkustamisen nopeus, turvallisuus, kohdetieto ja työn tuottavuus sekä yksittäiselle liikematkustajalle että yritykselle. ”Nykyajan liikematkustajien palvelu on aika kaukana pelkästä lentolippujen varauksesta”, kertoo CWT Finlandin Senior Sales Director Jari Oinonen.”Meidän roolimme on helpottaa bisneskohtaamisia ja optimoida matkan tuottavuutta. Matkustamisen, varaamisen ja palvelun pitää olla mahdollisimman helppoa ja joustavaa, samoin matkan jälkeisten toimenpiteiden, kuten matkalaskujen tekemisen”, Oinonen määrittelee.

Liikematkasektorilla on tapahtunut viime vuosina voimakasta keskittymistä ja globalisaatiota. Markkinat kasvavat edelleen, erityisesti Euroopan ulkopuolella.

CWT Finland on osa kansainvälistä CWT-konsernia. Sen palveluksessa on Suomessa 250 henkeä ja Pohjoismaissa reilut 600 henkeä. ”Toimimme samalla konseptilla 150 eri maassa. Se on kansainvälisille asiakkaillemme ehdoton etu. Meidän tehtävämme on tukea yritysten matkustussäännön tai ohjeistuksen toteutumista ja ohjata ihmisiä tekemään oikeita valintoja”, Oinonen kertoo.

”Suurin muutos liikematkustussektorilla on kyky hallinnoida kokonaisuutta.”

”Suurin muutos liikematkustussektorilla on, ettei varausten tekeminen ja prosessointi ole enää matkatoimiston ydinbisnestä – sen sijaan kyky hallinnoida kokonaisuutta on”, uskoo Manager Teemu Tuomarla CWT:n konsultointipalveluja edustavasta Solutions Groupista. ”Toki meiltä lippujakin saa. Yrityksissä on kuitenkin herätty siihen, että open booking –malli, jossa matkustaja varaa itse lennot tai hotellin haluamastaan kanavasta vie paljon aikaa ja aiheuttaa piilokustannuksia.

Tavoitteena saumaton käyttäjäkokemus

Yksittäisen liikematkustajan kohdalla tavoitteena on palvelujen tuottaminen ja räätälöinti juuri tietyn yksilön tai segmentin tarpeisiin. Tuomarlan mukaan vapaa-ajan ja työmatkustamisen raja on hämärtynyt. ”Pyrimme tarjoamaan mahdollisimman helpon ja miellyttävän käyttäjäkokemuksen niin, että se sopii myös yritykselle. Työmatkan tulee sujua saumattomasti alusta loppuun saakka. Tämä ei koske ainoastaan lento-, hotelli- ja autovarauksen tekoa vaan koko matkan elinkaarta suunnittelusta matkan aikana tarvittaviin tukipalveluihin ja matkalaskun tekoon.”

Personointi- ja matkustajaprofiilipalveluissa kehitetään koko ajan uusia ratkaisuja. ”Matkustajaprofiili huomioi kaikki matkustajan tarpeet ja mieltymykset lähtien siitä, millaisista ravintoloista hän pitää, millaisissa hän on aikaisemmin käynyt, mikä taksi kannattaa varata ja millainen hotelli olisi hänelle optimaalinen”, Tuomarla kertoo. Tarkan kohdetiedon tuottaminen yrityksen ja matkustajan tarpeisiin on oleellista.

Räätälöidyt palvelut mobiilista

Lähes kaikki liikematkustajien palvelut ovat jo saatavilla mobiilina. Matkustajan profiili tallennetaan globaaliin tietokantaan, joka toimii kaikkialla maailmassa. ”Meiltä matkustaja saa yhden mobiilisovelluksen, josta löytyy kaikki: lentoaikataulut, liput, varausnumerot, hotellitiedot, paikkatiedot, lähtöselvitykset, mahdolliset myöhästymiset jne. Jatkossa myös varaus- ja paikannuspalvelut siirtyvät mobiiliin”, Tuomarla valottaa.


Lue lisää aiheesta kansainvälistyminen.

Liittyvät artikkelit