SC5:n teknologiajohtaja Mikael Puittisen ja toimitusjohtaja Matti Vesterisen mukaan digitaalisia palveluja varten kannattaa kytkeä mukaan osaava kumppani. Kuva: Vitali Gusatinsky

Digiloikka edellyttää uskallusta kokeilla

Digijuna on jo lähtenyt, mutta siihen ehtii vielä kyytiin. Viimeistään nyt myös perinteisissä yrityksissä pohditaan palveluiden digitalisoimista eikä empimiseen ole enää syytä. Pilviteknologian avulla yritykset voivat kehittää nopeasti toimivia liikeideoita.

Teksti: Mia Heiskanen

Monelle yritykselle digitaalisuus on tänä päivänä pelissä mukana pysymisen edellytys. Digitaalisuudella tulisi kuitenkin hakea rohkeasti uusia aluevaltauksia kustannussäästöjen sijaan. ”Todellinen liiketoimintapotentiaali saavutetaan, kun yritys tavoittelee digitalisaation avulla uusia asiakkaita, uusia palveluita, uutta kultasuonta”, SC5:n teknologiajohtaja Mikael Puittinen taustoittaa.

Suurin hidaste muutokselle on yleensä kulttuurinen. Digitaalisia palveluja pähkäillään liian pitkään. Puittinen huomauttaa, että kilpailijat saattavatkin silloin ajaa ohi. ”Menestyäkseen on oltava valmis muuttamaan sisäinen toimintakulttuuri kokeelliseksi. Myös asiakkaat tulee kytkeä uuteen palveluun mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Se kannattaa, sillä näin yritys saa käyttäjiltä arvokasta tietoa siitä, onko palvelulla imua ja toimiiko se.”

NOPEAA JA EDULLISTA PALVELUKEHITYSTÄ

Toimitusjohtaja Matti Vesterisen mukaan pilviteknologian ansiosta yrityksillä on mahdollisuus kehittää ja saada valmista todella nopeasti ja kustannustehokkaasti. ”Jos on olemassa aihio, konsepti tai liikeidea, voidaan pilviteknologian avulla saada ensimmäinen versio kuluttajakäyttöön jopa kuukaudessa. Pehmeän lanseerauksen jälkeen palvelua voidaan muuttaa ja säätää ketterästi asiakaspalautteen mukaan.”

Rahoitusmallikin eroaa perinteisestä ja ketterän mallin mukaan projekti voidaan rahoittaa start-upin tapaan. Investoinnit kohdennetaan silloin kannattaviksi todettuihin palveluihin. ”Toisin sanoen, projektille osoitetaan budjetti seuraavaa kehitysvaihetta varten vasta kun ensimmäinen versio on asiakkaan mielestä toimiva”, Vesterinen kertoo.

Myös pilvipalveluiden skaalautuvuus tuo taloudellista etua valmiiseen ratkaisuun. ”Jos kauppa ei käy, palvelun operointi ei maksa mitään. Jos kauppa lähtee kasvuun, operointi maksaa käyttöasteen mukaan ja palvelu skaalautuu lähes rajattomasti ilman lisämuutoksia.”

”Löytyykö nykyiseltä kumppanilta arsenaalia luoda digipalvelut liiketoiminnan edellyttämällä kustannustasolla ja riittävällä ketteryydellä?”

RAKENNATKO KAIKEN ITSE VAI HYÖDYNNÄTKÖ VALMIITA MODUULEITA?

Pilviteknologia auttaa yritystä vapautumaan myös raskaista it-infrainvestoinneista. ”Serverit, tallennuskapasiteetti sekä digipalveluiden tarvitsemat palvelut ovat pilviteknologiassa jo olemassa. Silloin liiketoiminnan ei tarvitse odottaa, että it-osasto hankkii ja asentaa infraa. Lisäksi, kun infrastruktuurin perustamiseen ei tarvitse investoida eikä sitoutua, voidaan innovoida tarkoituksenmukaisilla työkaluilla”, Puittinen muistuttaa.

VAUHDILLA DIGIJUNAAN

Rakennuspalikoiden ollessa jo olemassa, suomalaisyrityksiltä vaaditaankin nyt asennetta ja nokkeluutta. Vesterisen mukaan yrityksissä on paljon tahtotilaa ja ideoita kehittää liiketoimintaa, mutta jähmeät it-järjestelmät eivät taivu nopeisiin liikkeisiin tai kokeiluihin. ”Meidän ratkaisumme on se, että teemme pilven puolelle ohjelmointirajapinnan, joka hakee yrityksen bisneskriittisistä taustajärjestelmistä digipalvelun kehittämiseen tarvittavat tiedot. Taustajärjestelmiin ei kosketa ja junaan voi hypätä mukaan nopeasti”, Vesterinen kertoo.

OIKEAN KUMPPANIN LÖYTÄMINEN ON KRIITTISTÄ

Vesterinen on vahvasti sitä mieltä, että digitaalisia palveluja ei kannata jäädä pähkäilemään yksin, vaan mukaan kannattaa kytkeä osaava kumppani. Digitaaliset palvelut ovat harvan yrityksen ydinkompetenssia. SC5:n kaltaisen kumppanin avulla voidaan luoda nopeasti toimivia palveluita. ”Olemme ketterä toimija, jolla on hallussa koko digitaalisen palvelun lanseeraamiseen tarvittava paletti, oli sitten kyse luovuudesta, käyttöliittymä-, teknologia- tai bisnesosaamisesta.”

Jos yritys haluaa edetä digitalisaation saralla, Vesterinen kehottaa arvioimaan löytyykö nykyiseltä kumppanilta arsenaalia luoda digipalvelut liiketoiminnan edellyttämällä kustannustasolla ja riittävällä ketteryydellä.

Liittyvät artikkelit