Suomalaisten yritysten kasvunnälkää on lisättävä

Suomessa on tällä hetkellä yli 300 000 yritystä. Kuitenkin vain pieni kourallinen tästä määrästä tähtää kasvuun ja ulkomaisille markkinoille, kirjoittaa Pia Santavirta.

Suomalaiset nuoret kasvuyritykset saivat vuonna 2015 ennätysmäiset 253 miljoonaa euroa sijoituksia pääomasijoittajilta, yksityishenkilöiltä ja muista lähteistä. Viidessä vuodessa sijoitusten määrä on yli kaksinkertaistunut. Tämä kertoo siitä, että Suomesta löytyy mielenkiintoisia startup- ja kasvuyrityksiä. Monet yrityksistä perustetaankin heti alkumetreiltä lähtien kansainvälisiksi. Startup-kulttuuri ja tahto viedä liiketoimintaa vauhdilla eteenpäin tulisi tartuttaa kaikkiin suomalaisiin yrityksiin kokoluokkaan katsomatta.

Suomessa on tällä hetkellä yli 300 000 yritystä. Kuitenkin vain pieni kourallinen tästä määrästä tähtää kasvuun ja ulkomaisille markkinoille. On vaarana, että hukkaamme suuren joukon mahdollisuuksia, jos yrityksillä ei ole kansainvälistymistahtoa. Tuntuukin siltä, että kasvuhalua olisi pystyttävä ruokkimaan nykyistä paremmin. Yritysten ei pitäisi tyytyä tuttuun ja turvalliseen toimintaan vaan perinteiset toimintatavat kannattaisi ennemminkin haastaa. Siten voidaan löytää uusia asiakkaiden kaipaamia palvelukonsepteja.

Pääomasijoittajilla on merkittävä rooli edesauttaa yritysten kansainvälistymistä. Pääomien lisäksi pääomasijoittajien laaja-alaisilla kontakteilla ja kasvun rakentamisen osaamisella voidaan luoda todellisia menestystarinoita. Tänä vuonna Suomen pääomasijoitusyhdistyksen Vuoden kasvunrakentaja -voiton vei Kamux-konserni, joka mullisti käytettyjen autojen kaupan. Markkinamahdollisuuden oivaltaminen synnytti kansainvälistyvän kuluttajakonseptin varsin perinteisellä toimialalla. Yhtiö työllistää jo 271 henkilöä. Toivomme, että ensi vuonna meillä on jälkeen uusi upea joukko kasvuyrityksiä mukana kisassa.

Pia Santavirta
Toimitusjohtaja | Suomen pääomasijoitusyhdistys ry

Liittyvät artikkelit