Leidenschaft sospro

Kulttuuri esille rekrytoinnissa

Sosiaaliala on perinteisesti vähän hajuton, eikä vahvasti erottuva työnantajaviestintä ole vielä yleistä. Sospro tarvitsi erottuvan työnantajalupauksen, toimintamallit ja työkalut, joilla se voisi erottautua alan muista toimijoista. Kumppaniksi valittiin Suomen ensimmäinen yrityskulttuuritoimisto Leidenschaft.

Sospro on sosiaalialan ennakkoluuloton edelläkävijä, jolla on lastensuojelun yksiköitä useilla paikkakunnilla Suomessa. Se tuottaa monipuolisia lastensuojelun sijaishuollon ja jälkihuollon palveluita sekä avopalveluita. Jokainen työntekijä on osa yhteisöä, jossa osaamista arvostetaan ja jossa saa vaikuttaa. Yrityksenä Sospro haluaa edelleen kasvaa ja uudistua, ja tämän se lupaa myös yli 300 työntekijälleen.

Erottuva työnantajakuva ja toimiva malli rekrytointiin

Yrityskulttuuritoimisto Leidenschaft muotoili Sosprolle erottuvan työnantajalupauksen ja toimintamallit sujuvaan ja laadukkaaseen rekrytointiin. Projektissa hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä, ja ratkaisut pohjautuvat vahvaan työntekijäymmärrykseen. Leidenschaftin Tiina Laine ja Siina Kiehelä ammensivat Sospron yrityskulttuurin ydintä haastattelemalla laajasti työntekijöitä ja esihenkilöitä. Tämän pohjalta oli mahdollista muotoilla todellista yrityskulttuuria kuvaava työnantajaviesti sekä yhteinen tapa rekrytoida ja viestiä potentiaalisille työnhakijoille.

Uuden urasivun ja rekrytointimallin luomisessa tehtiin tiivistä yhteistyötä Sospron alueorganisaatioiden kanssa ja he pääsivät mukaan kehittämään uutta tapaa rekrytoida. Alueorganisaatiot otettiin myös mukaan urasivun sisällön rakentamiseen ja kuvitukseen. Alueet saivat itse kuvata omaa työyhteisöään tuleville työnhakijoille, jotta uudet sosprolaiset tietävät varmasti mihin ovat tulossa.

“Tämä yhteinen tilaisuus teki minusta kerralla aidon sosprolaisen.

– Tuore esihenkilö kehityspalaverin jälkeen

Rekrytoinnin uusi aika

Kirkastettu työnantajakuva, vahva työnantajalupaus sekä rekrytoinnin toimintamallit auttavat Sosprota viestimään ainutlaatuisesta yrityskulttuurista ja myös elämään sitä todeksi. Työnhakijoille Sospro näyttäytyy entistä houkuttelevampana työnantajana. Työntekijöiden ylpeys omasta työnantajasta vahvistuu. Uusilla urasivuilla on esillä työntekijöiden itse kirjoittamia uratarinoita sekä kuvia arjesta. Myös toimipaikkojen kuvaukset ovat työntekijöiden itse kirjoittamia. Kaikista tärkeimpänä asiakkaat, lapset ja nuoret, ovat myös päässeet kertomaan omista kokemuksistaan suoraan urasivuille, jotta työnhakijat ymmärtävät, kuinka merkityksellistä työtä Sosprolla tehdään.

Nyt Sosprolla on juuri heidän kulttuuriaan kiteyttävä työnantajalupaus, työnhakijoita vahvemmin puhutteleva uraosio, yhteinen malli laadukkaaseen työnhakijaviestintään sekä jaettu aito innostus asiasta. Projektin toteutus mahdollistaa rekrytoinnin laatumittarien seurannan ja rekrytointiprosessin jatkuvan kehittämisen.

Sospro”Sen lisäksi, että Leidenschaftin tiimillä on paljon osaamista, niin vähintään yhtä tärkeää onnistuneelle lopputulokselle oli tiimin kannustava, innostunut ja positiivinen asenne yhteiseen tekemiseen. Se antoi energiaa ja uskoa johtoryhmällekin viedä työ maaliin.”

– Teemu Annala, Toimitusjohtaja, Sospro


Lue lisää aiheesta asiakaskokemus tai muita Leidenschaftin sisältöjä.

Liittyvät artikkelit