Uusi laki liikenteen palveluista myllertää taksialaa

Yli 50 vuotta toiminut Lähitaksi luottaa vahvuuksiinsa turvallisena ja laadukkaana toimijana, mutta panostaa myös uusien palveluiden kehittämiseen.

Heinäkuussa uudistuva liikennepalvelulaki avaa taksimarkkinat entistä markkinavetoisemmalle kilpailulle. Muutoksen myötä taksilupien määrää ei enää rajoiteta, vaan käytännössä kuka tahansa ajoneuvon omaava voi hankkia itselleen liikennöintiluvan ja määrätä myös omasta hinnoittelustaan.

Lähitaksin markkinointipäällikön Heidi Säynäjoen mielestä tilanne on mielenkiintoinen, mutta monilta osin haastava. ”En näe muutosta puhtaasti hyvänä asiana vastuun siirtyessä vahvasti kuluttajalle”, Säynäjoki sanoo. Taksin saatavuus ei jatkossa ole itsestäänselvyys, sillä velvollisuutta liikennöintiin 24/7 ei enää ole. Erityisesti syrjäseuduilla tämä saattaa koitua ongelmalliseksi. ”Kukaan ei osaa tarkalleen sanoa, miltä markkina tulee jatkossa näyttämään. Alussa on varmasti myllerrystä luvassa.”

Lähitaksi vahvistaa entisestään brändiään

Yhteensä 19 kunnassa Uudellamaalla ja pääkaupunkiseudulla toimiva Lähitaksi valmistautuu muutokseen vahvistamalla brändiään entisestään. Jatkossa kaikki Lähitaksin autot tunnistaa yhtenäisistä teippauksista ja kuljettajien työasuista. Yhtiön alla toimivat kuljettajat suorittavat laatukoulutuksen, jolla varmistetaan korkeatasoinen asiakaskokemus. ”Lähitaksi brändäsi rohkeasti omaa toimintaansa alan etunenässä. Siinäkin mielessä olemme alalla suunnannäyttäjä Suomessa”, Säynäjoki sanoo ja uskoo, että jatkossa nähdään voimakkaampaa erikoistumista eri asiakassegmentteihin.

”Muutoksessa ei kannata ottaa puolustuskantaa vaan ennemmin pyrkiä ottamaan oppia.”

Myös palvelut monipuolistuvat. Jo nyt Lähitaksin kautta voi tilata pakettikuljetuksia ja lemmikin voi ottaa mukaan kyytiin ilmoittaessaan asiasta tilauksen yhteydessä. Alkuvuonna lanseerattiin uutena palvelukokonaisuutena Lähitaksi Premium yritysten edustuskuljetuksiin. Erikoiskoulutetut kuljettajat ajavat mustia edustusautoja, joissa ei ole tarroja.

Lähitaksin markkinointipäällikkö Heidi Säynäjoki uskoo, että alalla tullaan näkemään erikoistumista eri asiakassegmentteihin.

Säynäjoki nostaa esiin myös monipuoliset maksu- ja tilaustavat. Oman sovelluksen lisäksi Lähitaksin auto kaartaa paikalle myös Valopilkku-sovelluksen kautta. ”Mobiilisovellukset ovat olleet käytössä jo useamman vuoden, mutta käytettävyyttä kehitetään edelleen”, Säynäjoki kertoo ja huomauttaa, että eniten takseja tilataan silti edelleen puhelinsoitoilla.

Hintasäännöstelyn poistuessa asiakkaan on tärkeä tietää, kenen kyytiin astuu. Lähitaksin kyydissä hinta ei jatkossakaan tule asiakkaalle yllätyksenä. ”Me emme lähde asettamaan mitään mysteerihintoja”, Säynäjoki lupaa.

Asiakkaita ja autoilijoita varten

Tampereella kauppatieteiden maisteriksi valmistunut Heidi Säynäjoki tuli alalle juuri muutoksen kynnyksellä noin kolme vuotta sitten. Hän on seurannut alan kehitystä perheensä taksiyrittäjyystaustan kautta. ”Toki olen vasta nykyisessä työssä päässyt tutustumaan alaan syvemmin, mutta ehkä omaan enemmän näkemystä kuin keskivertokuluttaja”, Säynäjoki tunnustaa.

Hän on innokkaasti mukana rakentamassa uutta taksimarkkinaa. ”Muutoksessa ei kannata ottaa puolustuskantaa vaan ennemmin pyrkiä ottamaan oppia.”


Tiesitkö?

Lähitaksi aloitti alkuvuonna yritysasiakkaille suunnatun edustustason tilausajopalvelun. Lähitaksi Premium -palvelu sopii hyvin esimerkiksi yritysvieraiden käyttöön. Autot ovat aina korkeatasoisia, mustia sedan- tai tila-autoja ilman teippauksia. Myös kuljettajat ovat erikoiskoulutettuja.

Liittyvät artikkelit