Kati Tuovinen toivoo näkevänsä HR-osaajia vahvemmin myös yritysten hallituksissa. Kuva: Matti Hietala

Kulttuuri on rakenteita ja viestintää

Jos CFO on toimitusjohtajan oikea käsi, HR on vasen. Niin merkittävä rooli henkilöstöllä on liiketoiminnassa. Erityisesti kasvuvaiheessa tulee varmistaa, että oikeat osaajat ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Kasvuyrityksen toimitusjohtaja voi olla hyvä ihmisten johtaja, mutta aika ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen. Kun kasvun vauhti on suuri, tarvitaan apukäsiä sujuvien perusprosessien luomiseen, sparraajaa ja jopa strategiakumppania. ”Tuomme asiakkaalle HR-osaamisen ja tärkeät rakenteet, jotka räätälöidään liiketoimintaan ja tarpeisiinJatkuvana palveluna, tuntityönä tai projektityönä”, kertoo Kati TuovinenGreenstep Oy:n Head of HR Business.  

Talousjohtamisen ja -hallinnon palveluistaan tunnettu Greenstep on reilun vuoden sisään kasvattanut taloon 10 hengen HR-osaajan tiimin. Sellaisen, joka toimii erityisesti kasvuyritysten tukena katsoen kehitystä laajemmin kuin vain HR-näkökulmasta.  

Kohta vuosikymmenen toimineen perheyrityksen perusajatuksena on tarjota kasvuyrityksille yhtä hyvää strategista talousjohdon, nyt myös HR-johdon, ja hallinnon tukea kuin suuryrityksillä on saatavilla. Palveluksessa on jo 230 asiantuntijaa seitsemässä kaupungissa. Yrityksen ketterä maine on kiirinyt kulovalkean tavoin yrityspäättäjien tietoisuuteen. ”Laadusta kertoo se, että 70 prosenttia asiakkaista tulee meille suosittelujen ja verkostojen kautta”, Tuovinen iloitsee.  

Moni Greenstepin HR-palveluja hyödyntävä yritys on ensin talouspuolen asiakkaana ja tarve HR:n kehittämiseen on syntynyt matkan varrella. ”Kasvamme asiakkaiden kanssa”, Tuovinen sanoo ja tarkentaa, että asiakaskunnasta löytyy toki myös suuryrityksiä.  

Kulttuuri pidettävä agendalla, muuten muut asiat ajavat ohi  

Kati Tuovisen mukaan kaikki tekeminen liittyy kulttuuriin, siksi sitä on tärkeää johtaa. Hän toivoo yrityspäättäjien ymmärtävän, että yrityskulttuuri elää liiketoiminnan mukana. ”Tietyt asiat voivat tulla omistajilta tai toimitusjohtajalta, mutta kulttuuri rakentuu yhdessä tekemällä. Vaikka työpajoissa keskustellen, vahvuuksien päälle rakentaen.” Esimerkiksi asiakaslähtöisyys arvona voi tarkoittaa monelle eri asioita, siksi se on tärkeää purkaa. Sitten mallinnetaan johtamista, palkitsemis- ja raportointikäytäntöjä. ”Sanon aina, että kulttuuri on rakenteita ja viestintää.” 

Tuovinen peräänkuuluttaa vahvempaa linkkiä HR:n ja liiketoiminnan välille. Greenstepin HR-konsultit ovat yrityksissä muun tekemisen ohella myös fasilitaattoreina, kuuntelevat tuntosarvet herkkinäHR konsultointityö on Tuovisen mukaan tavoitteellisempaa ja usein saa enemmän aikaankin, kun työn luonne on projektimainen. Vahvuutena on asiantuntijaorganisaation taustatuki ja tiimiosaaminen.  

Vastuullisuus nostaa päätään myös PK-yrityksissä 

Sosiaalisen vastuun SA 8000 sertifioinnin suorittanut Tuovinen on ilokseen huomannut myös kasvuyritysten ottavan vastuullisuusasiat vakavasti. ”Asiakkaat kysyvät enenevässä määrin, voimmeko auttaa code of conductin rakentamisessa tai yritysvastuuraportoinnissa.”  

Silti sosiaalinen vastuu ymmärretään usein vain ympäröivän yhteisön auttamisena ja rahalahjoituksina. ”Vähintään yhtä tärkeää on se, miten kohdellaan omaa henkilöstöä, asiakkaita ja kumppaneita”, Tuovinen huomauttaa. 


www.greenstep.fi

Liittyvät artikkelit