vaikuttajamedia_presser
kilpikonnan viisaudella
Boknäs avasi lokakuussa uuden myymälän Helsingin keskustaan Pohjoisesplanadille. ”Olemme alun perinkin kivijalkayritys. Kaupunkilaisia pitää palvella myös kaupungissa, kodin lähellä”, sanoo toimitusjohtaja Jokko Salmevaara. Kuva: Milka Alanen/Presser Oy

Kilpikonnan viisaudella ja sitkeydellä

Laadukkaista sisustusratkaisuistaan tunnettu Boknäs menee koti edellä. Jopa logon kärsivällisyyttä ja viisautta viestivä kilpikonna muistuttaa siitä, että kannamme kotia aina mukana, sydämessämme.

Kattoon saakka kurkottavat massiivipuiset kirjavitriinit kiertävät avaran tilan seiniä. Hyllyjen nahkakantiset teokset, himmeä valaistus ja jykevät kalusteet henkivät menneiden aikojen tai elokuvien salaperäistä tunnelmaa.

Tässä nimenomaisessa tilassa kiteytyy koko Boknäsin tarina. Helsingin Antikvariaattina toimintansa aloittaneesta perheyrityksestä on kasvanut monipuolinen ja korkeasta laadustaan tunnettu sisustusratkaisujen tarjoaja.

Aito vuorovaikutus asiakkaan kanssa on ollut tärkeä arvo alusta saakka. ”Antikvariaattiaikoina asiakkaat kommentoivat usein, että koska myymme kirjoja, tulisi meidän myös tietää millainen on hyvä kirjahylly”, kertoo Boknäsin toimitusjohtaja Jokko Salmevaara. ”Siihen aikaan oli huonosti saatavilla massiivipuisia, pölyltä suojaavia hyllymalleja. Isälläni syttyi ajatus, että ryhdytään valmistamaan sellaisia.”

Hyllyihinsä tyytyväiset asiakkaat palasivat kysymään, olisiko samaan sarjaan saatavilla sohvapöytää tai sängynpäätyä. Loppu on historiaa.

Kodinomaisesta kotiin

Antikvariaatin pito on jäänyt, mutta tietty pieteetillä tekemisen ideologia on Boknäsillä säilynyt. ”Valikoimissamme on oman tuotannon lisäksi käsin poimittuja tuotteita ympäri maailman. Paljon sellaista, mitä ei muualta saa”, Salmevaara kertoo. ”Mielestämme ei ole järkevää hakea esimerkiksi messuilta vain ideoita, joista sitten valmistetaan nopeat, puolivillaiset kopiot Suomessa. Vaikka se olisi vaivalloisempaa, haluamme tuoda ne autenttiset tuotteet tänne ja lisätä niihin omat ripauksemme. Määrittelemmekin positiomme sisustuksen rikastuttajaksi.”

Valikoiman lisäksi myös esillepanoon on Boknäsillä kiinnitetty erityistä huomiota. Salmevaaran mukaan asiakkaan on mahdotonta hahmottaa, miltä tietty sohva näyttää omassa kodissa, jos se on myymälässä esillä selkä selkää vasten muiden sohvien kanssa. Boknäsin näyttelytilojen tietoisesti rakennettujen ja säännöllisesti vaihtuvien miljöiden ainut huono puoli onkin se, että myymälän tyylikkään rentoihin tunnelmiin saattaa unohtua haaveilemaan tuntikausiksi. Esimerkiksi aidon porkkalalaisen venevajan pintamateriaalista valmistetun seinäelementin äärellä voi miltei kuulla lokkien kirkunan.

”Kokonaisvaltainen ja kodinomainen interiööri-ajattelu on meille itsestäänselvyys”, toteaa Salmevaara. ”Jos jokin tyyli miellyttää, saat meiltä halutessasi kaikki elementit sen toteuttamiseen kotonasi – aina seinämaaleista huonekaluihin ja tauluista valaisimiin.”


Sisustuksen uudet tuulet
  • Yksilöllisyys – oman kädenjäljen halutaan näkyvän sisutuksessa
  • Valveutuneisuus – sisustajat ovat kasvavassa määrin kiinnostuneita tuotteiden alkuperästä ja muun muassa luonnonmukaisista materiaaleista (Esimerkiksi Boknäsin uudessa Uni-sänkymallistossa on käytetty aitoa puuvillaa, pellavaa ja jouhta)
  • Valkoinen – tumman puun jälkeen kiinnostaa puhdas valkoinen kaikissa sisutuselementeissä
  • Aidot materiaalit: massiivipuu ja nahka sekä lämminsävyiset metallit kuten kupari ja messinki

Lue lisää aiheesta koti.

Liittyvät artikkelit