Ovenian toimitusjohtaja Sirpa Ojala haluaa käydä vuoropuhelua kiinteistöalan muiden toimijoiden kanssa alan kehityksen edistämiseksi. Kuva: Vitali Gusatinsky

Ovenian uusi toimitusjohtaja ei innostu peesaajan roolista

Ovenia Groupin tuore toimitusjohtaja Sirpa Ojala viittaa kintaalla ympärillä vellovalle alavireelle. Hän näkee kiinteistöbisneksessä vain mahdollisuuksia – ja itsensä mieluummin toimialan kehittäjänä kuin peesaajana.

Teksti: Mia Heiskanen

Ojala tarkastelee tuorein silmin koko kiinteistötoimialaa ja on selkeästi tyytyväinen näkemäänsä. ”Kiinteistöala mielletään perinteiseksi toimialaksi, vaikka kiinteistöjohtaminen onkin Suomessa vielä suhteellisen nuorta. Se tuo alalle mielenkiintoisen kontrastin. Koko ala on myös selkeässä kehitys- ja muutosvaiheessa, joten on mielenkiintoista nähdä, miten toimialalle on mahdollista luoda uusia liiketoimintamalleja ja työkaluja.”

OHJAT KÄSIIN JA KESKUSTELEMAAN

Alkuvuodesta Ovenian toimitusjohtajana aloittanut Ojala on tarttunut uuteen haasteeseen positiivisella otteella. ”Ovenia on toimialalla tunnettu ja tunnustettu toimija, joten tartuin innolla mahdollisuuteen. Haluan toimia tehtävässä, jossa on aito mahdollisuus vaikuttaa ja kehittää. En ole koskaan ollut innostunut seuraajan roolista.”

Kiinteistötoimialalla ja ylipäätään suomalaisessa bisnesmaailmassa tulee Ojalan mukaan olla liikkeellä vahvalla kehitysotteella uhriutumisen sijaan. ”Jos markkinatilanne tai toimialan reunaehdot eivät olesuotuisat, on parempi ottaa ohjat käsiin ja käynnistää keskustelu siitä, onko olosuhteita mahdollista muuttaa.”

Ojala on valmis käymään keskustelua kiinteistöalan eri toimijoiden kesken löytääkseen yhdessä toimialan tulevaisuuden kannalta merkitykselliset menestystekijät. ”Jos toimiala voi hyvin, on jokaisen alalla toimivan helpompi löytää haastavissakin tilanteissa markkinasiivu”, hän jatkaa.

SAMA PULSSI HENKILÖSTÖN KANSSA

Ojalan astuttua remmiin hän on saanut runsaasti palautetta ja ideoita siitä, miten yrityksestä voi tehdä vieläkin paremman työpaikan ja miten asiakaskokemusta voitaisiin parantaa entisestään. Henkilöstöstä huokuva positiivinen vire on ilahduttanut uutta toimitusjohtajaa: ”Yllätyin positiivisesti. Oli hieno huomata, että meillä on sama pulssi.”

DIGITAALISUUS EI OLE PÄÄLLE LIIMATTUA

Ojalan vahvan digi- ja tietoliikennetaustan vuoksi on kysyttävä, mitä mieltä hän on kaikkien huulilla olevasta digitalisaatiosta. ”Todettakoon näin alkuun, että Oveniassa ei tulla tekemään erillistä digistrategiaa. Se on mielestäni menneen talven lumia. Digitaalisuus on osa yrityksen arkea, oli yrityksen toimiala mikä tahansa. Se tarkoittaa, että kaikessa päivittäisessä toiminnassa on otettava huomioonnykyteknologian ja dynaamisten työkalujen suomat mahdollisuudet.”

”En ole koskaan ollut innostunut seuraajan roolista.”

Ojala on tyytyväinen, että Ovenia on digitalisaation ytimessä ja yhtiön sisällä hyödynnetään moderneja työkaluja esimerkiksi ulkoisessa vuoropuhelussa asiakkaiden ja kumppanien suuntaan. Toimitilapuolella se konkretisoitu esimerkiksi toimitila-analyysina. ”Analyysin avulla uusia toimitiloja etsivälle asiakkaalle voidaan selvittää, mikä on henkilöstön näkökulmasta ideaali toimipaikan sijainti tai minkä verran yrityksessä tehdään liikkuvaa työtä. Näin uudet toimitilat voidaan mitoittaa ja suunnitella mahdollisimman optimaalisiksi asiakkaan kannalta.”Kehitysmahdollisuuksiakin toki löytyy. ”Esimerkiksi anturitekniikkaa on mahdollista hyödyntää kiinteistöhuollon tai ylläpidon toimenpiteiden entistä paremmassa ennakoinnissa. Sillä on suuri merkitys kiinteistönomistajan tuottopotentiaalin kannalta.”

ERILAISET AIKASYKLIT TUOVAT VÄRIÄ

Asiantuntemus koko kiinteistön elinkaaresta tuo mielenkiintoisen vivahteen yhtiön toimintaan. Ojala yllättyi siitä, miten erilaisella aikajänteellä kiinteistötoimialan sisällä toimitaan. Kiinteistökehitys voi olla mukana suunnittelemassa uuden alueen kehittämistä tai laatimassa kauppakeskuksen ostovoima-analyysia jo kymmenen vuotta ennen idean konkretisoitumista uudeksi toimitilakeskittymäksi tai kauppakeskukseksi.

Toisessa ääripäässä ovat puolestaan vuokraustoiminnot ja isännöinti, jotka puntaroivat asukkaan tai taloyhtiön arkeen liittyviä asioita. ”Olipa kellotaajuus mikä tahansa, on koko ketjun toimittava optimaalisesti, jotta lopputuloksena syntyy laadukas käyttäjäkokemus. Oman roolini kannalta se tarkoittaa, että minun on kyettävä varmistamaan parhaat olosuhteet yhtiömme eri kellotaajuuksille ja sykkeille, mikä tekeekin tästä tehtävästä äärimmäisen mielenkiintoisen”, Ojala päättää.

Liittyvät artikkelit