”Positiivinen työntekijäkokemus ja vastuullisuus ovat johtamisen ytimessä juuri nyt”, sanoo Säästöpankkiryhmän Anita Aalto. Kuva: Matti Hietala

Säästöpankki on tahdon asialla

Säästöpankissa yhdistyvät aidosti ihmisläheisyys, paikallisuus ja digitaalisuus. Ihmisen kokoinen pankki on vahvasti sisäistänyt, että laadukas asiakaskokemus, tuttavallisemmin säästöpankkikokemus, kumpuaa tyytyväisestä henkilöstöstä.

Yrityksen menestysresepti syntyy työntekijöiden ilon ja inspiraation kautta. Näin uskoo Säästöpankkiryhmän henkilöstöjohtaja Anita AaltoTavoitteena on, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä”, Aalto toteaa. 

Säästöpankista onkin muodostunut työntekijäkokemuksen suunnannäyttäjä finanssialalla. Työpaikka, jonka henkilöstökyselyn tulokset saivat myös kyselyn tuottajan leuat loksahtamaan hämmästyksestä. ”Kyllä tuloksissa näkyvä korkea työpaikan suositteluindeksi kertoo siitä, että ihmiset aidosti viihtyvät meillä”, Aalto iloitsee. Pestissään viisi vuotta vaikuttaneen Aallon mukaan rekrytoinnissa on jo pitkään painottunut hakijan asenne – ei pelkkä osaaminen. ”Säästöpankkimaiseen henkeen kuuluu, että meitä ajaa tuloksenteon lisäksi aito tahto edistää yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia.”

Säästöpankkiryhmässä ymmärretään hyvin, että liiketoiminnan on oltava tavoitteellista, eikä sitä synny ilman ihmisiä. ”Mutta jos tulos-tai-ulos –tyyppinen johtamiskulttuuri motivoi, niin silloin yksilön ja yrityksemme arvot eivät välttämättä kohtaa”, Aalto toteaa.  

Epätyypillinen HR-päättäjä  

Humanistikauppatieteilijä Anita Aalto on ennen Säästöpankkiakin työskennellyt finanssialalla. Kokemusta on henkilöstötyön lisäksi erilaisista myynnin ja asiakasrajapinnan tehtävistä. Henkilöstöjohtajalle epätyypillinen tausta asiakasvastuullisesta työstä on osottautunut eduksi. ”Opin käymään keskusteluja euroista ja taseesta, mutta ihmislähtöisestä näkökulmasta.  

Anita Aalto uskoo, että liiketoiminnan vastuullisuus ja positiivinen työntekijäkokemus vaikuttavat yhä vahvemmin menestykseen. Hän kokeekin henkilöstöjohdon yhdeksi tärkeimmistä tehtävistä aktiivisen roolin omaksumisen liiketoiminnan kehittämisessä. Näin varmistetaan, että henkilöstöllä on asiakkaan ja liiketoiminnan tarpeet huomioiden oikeaa osaamista ja se on yrityksessä oikein kohdentuneena.   

Nykyinen työelämä on jatkuvassa muutoksessa, ja esimiestyön haasteet ovat lähes samt toimialasta riippumatta”, Aalto pohtii. ”Miten rakentaa johtamiskulttuuria, joka tukee työntekijöiden henkisen kasvun, itseohjautuvuuden ja jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia? Onnistuessaan tällainen kulttuuri synnyttää sitoutumista, joka luo pohjaa hyvälle tulokselle – silloin myönteinen kierre on valmis. 

Meitä ajaa aito kiinnostus asiakkaan taloudellista hyvinvointia ja vaurastumista kohtaan. Siksi olemme suomalaisten tahdon asialla. 

Perinteiden kunnioittaminen ja säästämiseen kannustaminen saattavat kalskahtaa vanhanaikaisilta”On totta, että missiomme on sama kuin lähes 200 vuotta sitten säästöpankkitoiminnan alkaessa”, Aalto myöntää, ”mutta olemme huomanneet, että ihmiset kaipaavat talousasioissaan edelleen avuksi kumppania, joka auttaa heitä paremman arjen ja tulevaisuuden luomisessa. ”Säästöpankkiryhmällä on maan laajuisesti 1400 työntekijää. Aalto uskoo, että aidosti ihmisen kokoinen pankki voi yhdistää digitaalisen ja henkilökohtaisen asiakaskokemuksen ainutlaatuiseksi palveluksi suomalaisessa pankkimaailmassa.  

”Uskomme, että kaikilla suomalaisilla on oikeus ja mahdollisuus taloudelliseen hyvinvointiin – vaikka siihen olisi vielä matkaa. Siksi kannustamme kaikkia suomalaisia tahtomaan enemmän.”

Liittyvät artikkelit