Haastattelu tehtiin Westpro cc Oy:n uudessa Showroomissa Espoossa. Kuvat: Matti Hietala

Rakentaja, joka aloittaa kotien tarinan

Asuntojen uudistuotannossa on positiivinen vire ja kauppamäärät hipovat nyt vuoden 2012 huipputuloksia. Kilpailu niin hyvistä tonteista kuin parhaista tekijöistäkin käy kuumana.

Omaan asumiseen halutaan nyt panostaa. ”Kodilta haetaan tällä hetkellä asumisen helppoutta, laatua ja hyvin suunniteltua, yksilölliset tarpeet huomioivaa pohjaratkaisua”, kertoo Suvi Lukjanov, joka vastaa Westpro cc Oy:n myynnistä ja markkinoinnista. Yksilölliset kodit miellyttävät erityisesti vaativia aikuisia pariskuntia. ”Asiakaskuntamme on monipuolinen, mutta korostettuna ovat pariskunnat, joiden lapset ovat jo muuttaneet kotoa. Uuteen elämäntilanteeseen sopivaa kotia etsitään usein tutulta asuinalueelta.”

”Yleensä emme rakenna valmiille tontille, vaan raakamaasta tai kaavamuutosalueesta tehdään ensin omannäköisemme pohja”, Heikki Schemeikka kuvailee.

Laatukoteja kohta 20 vuotta pääkaupunkiseudulla rakentanut Westpro tähtää maltilliseen tulokselliseen kasvuun. Tällä hetkellä yrityksellä on salkussaan seitsemän vuoden työkanta. Noin 40 hengen tiimin voimin pääkaupunkiseudun parhaille paikoille nousee nimekkäiden suomalaisten arkkitehtien suunnittelemia, skandinaavisen tyylikkäitä koteja. ”Painotus toiminnassamme on siirtynyt pienkohteista vahvemmin korttelialueisiin, joista esimerkkinä jo valmistunut Espoon Omenapiha-kortteli Ison Omenan vieressä ja rakenteilla oleva Navi_Kortteli Koukkuniemen rannassa”, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Heikki Schemeikka. Hän korostaa rakentamisen taustalla olevan pitkäjänteistä työtä, jonka tulokset näkyvät vasta vuosien kuluttua.

Asuntosijoittaminen ei ole enää vain suursijoittajien juttu

Suomen talouskasvu vaikuttaa positiivisesti asuntomarkkinoihin. ”Yksityismarkkinat ovat selvästi piristyneet, ihmiset ovat rohkeampia. Sijoittajamarkkinoiden osuus tänä päivänä on hieman pienempi, mutta se ei ole hävinnyt minnekään”, Schemeikka sanoo. ”Lisäksi mukaan sijoituspuolelle ovat tulleet yksittäiset perheet, jotka panostavat siihen yhteen tai kahteen sijoituskohteeseen. Tämä on selvä signaali siitä, että asumiseen halutaan satsata ja siihen uskotaan sijoituskohteena”, Lukjanov kertoo esimerkkinä vallitsevasta rohkeuden ilmapiiristä.

Kohteita Westprolle tarjoavat niin yksityishenkilöt kuin välittäjätkin. ”Totta kai, jos kaupungilla on meidän näköisemme tontti kilpailutuksessa, lähdemme siihen harkitusti mukaan”, Lukjanov sanoo.

Westpron seuraava suuri lanseeraus on tammikuussa Kalasataman Verkkosaarenrantaan tulevasta Portus-yhtiöstä. Suunnitteilla on yhteensä 233 asuntoa, suuria ja pieniä, aivan rannassa, omalla venesatamalla. Kyseessä on upea arkkitehtoninen, osin veden päälle rakennettava taidonnäyte, tulevaisuuden laajentuvassa Helsingin keskustassa. Kohteen arvioitu valmistumisaika on viimeistään vuonna 2020-2021.

Rakennushanke on joukkuepeliä

Hanke ei ole koskaan yhden ihmisen show. ”Kun ensimmäiset luonnokset tulevat arkkitehdilta, istumme porukalla alas ja arvioimme pohjat. Tiimissä on mukana ainakin myynnin, markkinoinnin, tuotannon ja suunnittelun asiantuntijoita arvioimassa toimivuutta. Vasta sen jälkeen projekti päästetään etenemään”, Lukjanov kuvailee. ”Mitä paremmin suunniteltu, sen vähemmän tulee muutostyötarpeita.”

”Ei riitä, että meille töihin hakevalla on hyvä ansioluettelo tai osaamista.”

Suvi Lukjanov vastaa Westpro cc Oy:n myynnistä ja markkinoinnista.

Suvi Lukjanovilla on 10 vuoden tausta kiinteistöalalta, joista kahdeksan vuotta kiinteistönvälittäjänä. Westpron laadukas konsepti, asiakaslähtöisyys ja yrityksen tarjoama mahdollisuus osallistua suunnitteluprojektiin vaikuttivat vahvasti työpaikan valintaan. ”Minulla on intohimo myymiseen, asiakkaiden kanssa toimimiseen ja heidän palvelemiseensa”, Lukjanov sanoo ja huomauttaa, että uudistuotannossa myyjän polku asiakkaan kanssa kestää ainakin vuoden. ”Haasteellisinta tässä työssä onkin ennustaminen vuosien päähän ja hinnoittelu alueilla, joissa vertailukohteita ei ole.”

Helmikuussa valmistuvat ensimmäiset kohteet, joissa Lukjanov on ollut mukana vaikuttamassa alusta asti. ”On se oikeasti aika upeaa nähdä haluttu lopputulos, ja kruununa tietysti tyytyväinen asiakas.”

Heikki Schemeikka muistuttaa, että yrityksen tavoite on kasvaa kannattavasti ja se on mahdollista vain, kun oikeat ihmiset tekevät oikeita asioita. ”Ei riitä, että meille töihin hakevalla on hyvä ansioluettelo tai osaamista. Haemme ennen kaikkea kehittämishaluisia osaajia, jotka tuovat kykynsä koko joukkueen käyttöön yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.” Kaikkien työntekijöiden, myös hallinnon, tulee olla rakennusalaan suuntautuneita osaajia.

Schemeikka ja Lukjanov ovat tulevaisuuden suhteen luottavaisia. Vaikka kilpailu on kovaa ja aggressiivista, Westpro kasvaa omaan tasaiseen tahtiinsa, ilman suuria kasvuloikkia. Tekijöillä on työrauha keskittyä pitkäjänteisesti projekteihin. ”Digitalisoituminen tuo omat mahdollisuutensa myös tälle alalle, rakentamiseen, suunnitteluun, asumisen teknisiin järjestelmiin”, Schemeikka päättää.

Liittyvät artikkelit