Jotta junat kulkevat

Syöttöasema saattaa kuulostaa ravintolan synonyymilta ja kääntöorsi voisi viitata kanalaan. Ne eivät kuitenkaan ole horecan tai kananmunatuotannon, vaan raideliikenteen termistöä. Suomessa on muutama suuri ratatekniikan erikoisosaaja, ja Ratatek on yksi niistä.

Teksti: Irma Capiten

Moni raitiotie niin Helsingissä, Tukholmassa, Göteborgissa kuin Tallinnassa on saanut sähköratatekniikkansa Ratatekiltä. Yrityksen ammattilaisia on kiittäminen esimerkiksi siitä, että sähkö kulkee junaan, juna vaihtaa sujuvasti raiteelta toiselle eivätkä raiteiden vaihteet jämähdä pakkasillakaan jumiin.

Uusia raiteita rakennetaan, mutta harva tulee ajatelleeksi, että myös vanhoissa junaraiteistoissa on runsaasti perushuoltoa vaativampaa työsarkaa. ”Iso osa junaradoistamme on yhä sähköttömiä dieselratoja, joten maassamme tehdään nyt paljon sähköistystöitä. Meillä sähköistäminen alkoi 1960-luvulla. Ruotsissa ratoja on sähköistetty jo 1800-luvulla”, kertoo Ratatek Oy:n suunnittelupäällikkö Kenneth Strandberg.

”Vielä vähän käytetty urakkamalli on Australiasta Suomeen rantautunut allianssiyhteistyö.”

Parhaillaan sähköradan muutostöitä ja uussähköistystä työstetään esimerkiksi Turku-Kirkkonummi- ja Lapua–Ruha-radoilla. ”Työmaista suurin on tänä vuonna voittamamme Jyväskylä–Ääneskoski-rataosuuden kahdeksan miljoonan euron sähkörataurakka. Teemme työn tiukassa puolentoista vuoden aikataulussa.”

Suunnittelupäällikkö Kenneth Strandberg kääntöorren teknisen ohjeistuksen äärellä uudessa tehdashallissa Nurmijärvellä. Kuva: Jussi Vauramo

Rata-alan uusia tuulia

Kenneth Strandbergin työkaverit perustivat Ratatekin vuonna 2008 ja Strandberg liittyi mukaan omistajaksi vuonna 2010. ”Olen toiminut rata-alalla koko urani ajan, aina vuodesta 1995, jolloin valmistuin sähkövoimainsinööriksi ja aloitin IVO Sähköradat Oy:ssä.”

”Markkinat elävät ja Suomessa on käynyt ulkomaalaisia kilpailijoita tarkastelemassa tilannetta sähkörataurakoiden suhteen, mutta he ovat toistaiseksi todenneet maamme liian pieneksi markkina-alueeksi. Me puolestamme olemme tunnustelleet esimerkiksi Norjan markkinoita. Ruotsissa olemme työskennelleet alusta saakka ja meillä on siellä oma sivuliikekin”, Strandberg sanoo.

Myös hankintamallit elävät muutosvaihetta. Työt tilataan useammin kokonaisurakoina. Uusi ja vielä vähän käytetty urakkamalli on Australiasta Suomeen rantautunut allianssiyhteistyö, jossa osapuolet jakavat hankkeen riskit ja hyödyt. ”Olemme allianssiosakkaana Tampereen suuressa raitiotiehankkeessa. Nyt on meneillään suunnitteluvaihe ja kustannusarvio viedään pian Tampereen kaupunginvaltuustoon, missä päätetään syksyn aikana raitiotien rakentamisesta.”, Strandberg kertoo.


Ratatek Oy

  • toimiala: juna-, raitio- ja ratatekniikan laitteiden suunnittelu, asennus ja huolto
  • perustettu: 2008
  • henkilöstö: noin 40
  • omistus: yksityinen, 14 omistajaa
  • liikevaihto: 6–10M€

Liittyvät artikkelit