”Monimutkaiset projektit kannattaa toteuttaa ketterästi, koulutusta hyödyntäen”, rohkaisevat Kristo- Mikko Daniel ja Arto Iijalainen. Kuva: Matti Hietala

Ketterät menetelmät lunastaneet paikkansa

Ketterien menetelmien käyttöönottoa projekteissa voi helpottaa merkittävästi koulutuksella. Niiden hyödyistä harva enää kiistelee.

Ohjelmistoyritys Druid rakentaa asiakkailleen digitaalista liiketoimintaa palvelumuotoilulla ja avoimeen lähdekoodiin, kuten Drupal, pohjautuvilla ratkaisuilla. Asiakaskunta koostuu sekä yksityisistä että julkishallinnon toimijoista. Asiakasprojektit tuotetaan ketterästi Agile- ja scrum -menetelmää hyödyntäen.

”Aava-lääkäriasemalle rakentamamme digitaalinen ajanvarausjärjestelmä nosti merkittävästi palvelutasoa siirtämällä ajanvarauksen puhelimesta verkkoon. Helsingin yliopiston verkkopalvelukokonaisuus ja kuntien avoimen lähdekoodin alusta, mallina Turku.fi, puolestaan säästävät koko yhteiskunnan varoja ”, Druidin Team Leader Arto Iijalainen kertoo esimerkkejä toteutuneista projekteista.

RISKIENHALLINTAA PARHAIMMILLAAN

Kun projektin aikana asiakkaalle voi näyttää parin viikon välein tuloksia, kehitystyö nopeutuu, sujuvoituu ja muuttuu läpinäkyvämmäksi. ”Puhumattakaan riskienhallinnan kohenemisesta”, Arto Iijalainen painottaa.

Druidin Agile-pääkouluttaja Kristo-Mikko Daniel puhuu suoraan: ”Emme sano, ettei perinteistä vesiputous-menetelmää pitäisi käyttää, vaan suosittelemme käyttämään projektiin sopivia työkaluja”. Danielin mukaan vesiputousmenetelmä toimii hyvin esimerkiksi tuotannossa, jossa lopputulos on valmiiksi selvillä. Ohjelmistoprojekteissa tarpeet usein tarkentuvat projektin edetessä. Näihin muutoksiin voidaan vastata ketterillä menetelmillä. ”Projektimallin pelot voidaan poistaa koulutuksella ja olemalla asiakkaan rinnalla koko kehitysmatkan ajan. Agile-koulutuksella kehitysprosessia voidaan parantaa merkittävästi”, Daniel vakuuttaa.

”Agile-koulutuksella kehitysprosessia
voidaan parantaa merkittävästi.”

Ketterien menetelmien käyttö tarkoittaa myös pitkäjänteisessä yhteistyössä asiakkaiden kanssa työskentelyä eli ei siinä suhteessa eroa vesiputousmallista. ”Asiakas on kuitenkin tiiviisti, paljon syvemmällä mukana projektin eri vaiheissa kuin perinteisessä mallissa. Asiakkaan on myös helpompi ymmärtää koko ajan, missä mennään. Ennen projektin alkua it-kumppanin tulisikin varmistaa yhteinen kieli asiakkaan kanssa ja vasta sitten päästää koodarinsa vauhtiin”, Daniel lisää.

Ketteryys ei ole vain it-projektien yksinoikeus. ”Toimintamalli sopii mainiosti monimutkaisiin projekteihin ja organisaatioiden toimintaan kautta linjan”, Iijalainen toteaa.

Liittyvät artikkelit