Panu Luukka: Vain vahvalla kulttuurilla voit voittaa

Kuvittele yritys, joka kehottaa tilaamaan uutiskirjeensä ”Because, why the fuck not?”, saatesanoilla. Tai joka myy muovista esiliinaa saatetekstillä: ”Nyt kaikki oman elämän kokki kolmoset, sarjamurhaajat ja eritteiden kanssa puljaavat huomio!” Tai jonka arvona on: Hyvien puolella.

Kirjoittaja, Panu Luukka, on intohimoinen paremman suomalaisen työelämän sparraaja. Hän toimii yrityskulttuurimuotoilijana Leidenschaft Oy:ssä. Kuva: Jan Lönnberg

Edellä mainitut esimerkit ovat kaikki samasta yrityksestä, armeija- ja ulkoilutavaran erikoisliike Varustelekasta. Varusteleka on esimerkki vahvasta yrityskulttuurista. Sen sisäiset ja ulkoiset toimintatavat ovat yhtä ja siten todellista lisäarvoa tuottava tekijä. Varustelekan yrityskulttuurissa on jotain todella ainutlaatuista, jonka tuntee yrityksen käytävillä. Varustelekalla on aina tehty asiat omalla tavalla, muista piittaamatta. Tästä johtuen, yritys ei ole halunnut ulkoistaa mitään toimintojaan, myös siivooja on yrityksen omilla palkkalistoilla.

”Varustelekan työntekijöistä yli 20 on tatuoinut yrityksen logon omaan ihoonsa.”

Varustelekan yrityskulttuuri heijastuu myös asiakkaille ja sieltä lopulta sille kuuluisalle viimeiselle riville. Yrityksen tavoitteena ei sen perustajan Valtteri Lindholmin mukaan ole ollut, eikä kuulemma tule koskaan olemaan kasvu, eikä tuloksen tekeminen. Kasvu tapahtuu ja tulosta syntyy Lindholmin näkemyksen mukaan oikeiden asioiden oikein tekemisen sivutuotteena.

Yrityskulttuuri yhdistää ja ohjaa kaikkea toimintaa yrityksen sisällä. Yrityskulttuuri kertoo mikä tekee meistä meidät ja mikä erottaa meidät muista. Jotta yrityskulttuuri tuottaisi organisaatiolle aidosti kilpailuetua, tulee sen olla binäärinen, siis sellainen joka saa ihmiset joko rakastamaan sitä tai ”vihaamaan” sitä. Yrityskulttuuri ei saa jättää ketään kylmäksi, ei sen nykyisiä työntekijöitä, ei työnhakijoita eikä asiakkaita.

Varustelekan työntekijöistä yli 20 on tatuoinut yrityksen logon omaan ihoonsa. Voit vain kuvitella, miten sitoutuneesti yritystä noin vahvasti rakastava työntekijä työtään tekee. Ja uskallanpa väittää, että palkintona tästä myös muutamalta Varustelekan asiakkaalta löytyy yrityksen logo pakarasta tai olkapäästä ja se, se vasta on asiakasuskollisuutta.

Rekrytointinäkökulmasta katsottuna Varustelekan kulttuuri toimii myös erinomaisesti: Se vetää puoleensa tietynlaisia henkilöitä ja työntää aktiivisesti pois monia muita. Yksikään organisaatio ei tarvitse paljon hakemuksia, vaan niitä oikeita.

Tässä läpinäkyvässä maailmassa yrityskulttuurisi on aina yhtä kuin työnantajabrändisi. Saat juuri sellaisia työnhakijoita kuin ansaitset.

Liittyvät artikkelit