Jasmine Jussila: Vaikuttajamarkkinointi ei ole vain bloggausta

Somen aktiivikäyttäjille ei tarvitse perustella kanavan hyödyllisyyttä markkinoinnissa. Aktiivisesti matkustavat uskovat in-flight medioiden tehoon. He kuuluvat itsekin kohderyhmään. On helppo olettaa, että oma logiikkamme on se normaali. Mutta ovatko asiakkaamme kuten me?

Itse en katso videoita verkossa, en tilaa tavaroita verkkokaupoista tai seuraa aktiivisesti blogeja. Siksi joudun aktiivisesti omassa liiketoiminnassani analysoimaan asiakkaideni ja heidän asiakkaidensa käyttäjätottumuksia. Rekrytoin tietoisesti erilaisen profiilin työntekijöitä, jotta asiakasymmärryksemme kehittyisi. Vaikka itse tunnen vain kourallisen bloggareita, työntekijämme tietävät kuka on niissä piireissä nyt kuuma nimi.

Mitattavuus ≠ tehokkuus

Verkkokäyttäytymisen helppo mitattavuus ei tee siitä tehokkaampaa. Otsikon klikkaus ei tarkoita, että tarjoamasi sisältö on kiinnostavaa tai näy euroina kassassa. Voit itsekin heittämällä nimetä yritysjohtajan, joka ei ole somessa tai edes viikoittain seuraa verkkomediaa. Hänen aamurutiiniinsa kuuluu ehkä päivän lehti, ehkä aamu-tv tai radio. Kuinka tämä, ison kirstun päällä istuva päättäjä tavoitetaan? Ei auta, vaikka kuinka blogissa huutelee. Hyväkin sisältö menee hukkaan, jos se ei tavoita kohdeyleisöä.

Aito vaikuttaja ei toimi kuplassa.

Some-vaikuttaja voi seuraajiensa keskuudessa olla lähes gurun maineessa. Jos liiketoiminta on verkossa, tästä on hyvä ponnistaa. Kannustan silti aktivoitumaan muuallakin: osallistumaan tapahtumiin ja kohtaamisiin, näkymään perinteisessä mediassa, tv:ssä, printissä tai vaikka bussin kyljessä. Aito vaikuttaja tunnetaan muuallakin kuin kuplansa sisällä.

Liittyvät artikkelit