Julia Urmas on logistiikkayritys FREJA:n markkinointipäällikkö. Kuva: Matti Hietala

Logistiikka-alan yrityksen markkinoinnin ei tarvitse olla vain perinteistä

28-vuotias FREJA:n markkinointipäällikkö Julia Urmas haluaa tuoda uutta näkökulmaa logistiikka-alan markkinointiin.

Urmas valmistui työn ohessa maisteriksi vuoden 2017 keväällä sveitsiläisestä korkeakoulusta, pääaineinaan hotellialan johtaminen sekä palvelujen tuottaminen. Siirtyminen logistiikka-alan markkinointiin on ollut uudenlainen haaste. ”Logistiikka ei ole niin visuaalista, mutta haluan brändätä meitä pois perinteisestä imagosta. Logistiikka on laajempi kokonaisuus, josta kuljettaminen on vain yksi osa”, Urmas kertoo.

FREJA toimii kaikissa pohjoismaissa itsenäisten maayhtiöiden kautta. ”Tanskassa, mistä FREJA on lähtöisin, yhtiö on hyvin tunnettu. Suomessa olemme toimineet 15 vuotta ja tunnettuutta pitää edelleen kasvattaa lisää.”

Julia Urmaksen rooli on kattava ja monipuolinen. Hän hoitaa niin markkinointia, viestintää kuin PR-töitäkin suunnittelusta toteutukseen. Hänellä on melko vapaat kädet itsensä toteuttamiseen, mikä on synnyttänyt oivaltavaa ja erottuvaa näkyvyyttä perinteisellä alalla. ”Laatu on meille kaikessa tärkeintä. Meille ei riitä, että olemme paras kansainvälinen kuljetusyritys perinteisin mittarein vaan haluamme olla myös mielikuvissa kiinnostavin brändi. Pelkkä puskaradio ja suosittelu ei siihen riitä”, Julia Urmas taustoittaa.

Joustavuus, tavoitettavuus ja asiakaslähtöisyys kasvun pilareina

FREJA:n taustalla on hieno kasvutarina Suomessa. Yhtiö on vuosikymmenessä kasvanut viiden hengen yrityksestä yli 50 henkeä työllistäväksi alansa keskisuureksi merkittäväksi toimijaksi. “Tulokset kertovat ennen kaikkea asiakastyytyväisyydestä. Jos palveluntuotanto ei toimisi näin hyvin emmekä pystyisi täyttämään asiakkaidemme tarpeita, ei tällaista menestystä olisi tullut”, Julia Urmas miettii.

FREJA tarjoaa kuljetusten kokonaispalvelua yhdeltä luukulta. Toimintatavat mahdollistavat kaluston riittävyyden tilanteessa kuin tilanteessa. Uusia palveluita ja reittejä luodaan kysynnän mukaan.

Ketterän toimijan suurena kilpailuetuna on palvelujen joustavuus ja asiakaslähtöisyys, joka on mahdollista osaavan ja motivoituneen henkilökunnan ja parhaiden työkalujen avulla. Asiakas saa juuri sellaista palvelua kuin tarvitsee.

”Aikoinaan Steve Jobs kertoi Applen aloittavan kehityksen asiakkaiden tarpeiden ja kokemuksien selvittämisestä, jonka pohjalta luotiin sopivia ratkaisuja. Ei niin, että valmiiseen tarjontaan aletaan etsiä asiakkaita. Meille asiakkaan toiveiden täyttäminen on kaiken lähtökohta.”

”Viihdyn tässä roolissa, missä saan itse toteuttaa päivittäistä
markkinointia ja viestintää vahvasti oman näkemykseni mukaan.”

FREJA uudistaa alaa tuomalla erilaisia teknologisia innovaatioita palvelua parantamaan, mutta henkilökohtainen palvelu on jatkossakin toiminnan ydintä. ”Teknologia ja toimintatavat kehittyvät varmasti, mutta henkilökohtainen ja suora palvelu ei häviä mihinkään. Meillä asiakkaan yhteyshenkilönä on aina kuljetuksesta vastaava ammattilainen, millä varmistetaan nopea ja laadukas palvelu.”

FREJA on rakentanut organisaationsa nuorista ja kunnianhimoisista tekijöistä, mikä on kuin luonnostaan tehnyt yrityksen toimintakulttuurista nykyaikaisen ja avoimen. Se saa ihmiset viihtymään pitkään talossa. ”Olemme logistiikka-alan edelläkävijä myös tässä. Meillä on keski-iältään nuori porukka ja ilmapiiri on hyvä. Kaikki ovat omistautuneita ja motivoituneita tekemään parhaansa. Olemme monin tavoin alan suunnannäyttäjä yritys, jossa positiivista draivia. Henkilökohtaisesti tämä on ollut elämäni paras työpaikka.”

Kysyttäessä Julia Urmakselta tulevaisuuden ammatillisista visioista, laajempi ja vastuullisempi rooli konsernissa herättää kiinnostusta, mutta ei ihan vielä. ”Juuri nyt viihdyn tässä roolissa, missä saan itse toteuttaa päivittäistä markkinointia ja viestintää vahvasti oman näkemykseni mukaan”, Julia Urmas päättää.

 


Julia Urmas, 28, Markkinointipäällikkö
Koulutus: MA (International Business in Hotel and Design Management)

FREJA on kansainvälinen, Tanskassa päämajaansa pitävä konserni. Suomen maayhtiön juuret ovat vuodesta 1942 toimineessa Maa ja Meri Oy:ssä, jonka FREJA osti 2000-luvun alussa. Eri maayhtiöt koottiin FREJA-brändin alle vuonna 2009. FREJAn tavoitteena on olla Pohjoismaiden ykkönen huolinta-alalla. Yrityksen palvelut kattavat maantiekuljetusten lisäksi myös vaativat projektikuljetukset sekä meri- ja lentorahdin.

Liittyvät artikkelit